torsdag 11. april 2013

10 grunner til å lære elever om sosiale medier



Til tross for at du må være 13 år, eller eldre, for å bruke mange av de sosiale nettverkene på nettet, er det bare å innse at mange av de yngre barna allerede bruker dem likevel. Nettsteder som Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, Minecraft og mange andre har tatt nettet med storm. Sosiale medier kan brukes på konstruktive og gode måter - også i skolen. Men som med alt annet, må det læres. Vi vet allerede at digital mobbing er et økende problem. Gode retningslinjer for håndtering av dette er viktig å ha på plass. Måten du oppfører deg på online, kan slå tilbake på deg selv offline - og i framtiden.

Sosiale medier og internett er en del av hverdagen. Derfor er oppgaven vår ikke bare å lære elevene å oppføre seg ordentlig på skolen og i samfunnet, men også hjelpe dem til å forstå og vise god oppførsel på nettet.
10 grunner til å lære elever om sosiale medier:
Internett er kommet for å bli. Alt du poster på nettet vil alltid finnes ett eller annet sted.

Konto- og personvernsinnstillingene må administreres regelmessig. Facebook endrer stadig hvordan personverninnstillingene virker. Det er viktig å ha oversikt over endringene. Selv om du ikke er "venner" med noen på Facebook, kan de fortsatt tagge deg i andre bilder. Dette kan du slippe hvis du endrer personverninnstillingene slik at ingen får lov til å tagge deg på bilder.

"Venner" har en ny mening i dagens verden av sosiale medier. Popularitet måles ofte etter hvor mange "venner", eller "likes", man har på Facebook, eller Instagram. Og selv om elevene aldri har møtt alle disse "vennene" er det likevel et viktig statussymbol. Den opplevde og reelle sosiale statusen er ofte målt etter hvor mange "venner" man har og hvor mange "likes" man får. Dette er svært viktig for lærere å forstå. Og det er et viktig element å ta med seg i forhold til den sosiale- og digitale kompetansen elevene skal lære seg i løpet av skoletiden.

Elevene må være kritisk til det de leser - og til hva de bestemmer seg for å dele på nettet. Ulike former for sosiale medier brukes til ulike formål. Lærere må forstå de ulike bruksmåtene av ulike sosiale medier og applikasjoner; Facebook brukes ofte til å dele bilder og informasjon om familie og venner (og mye annet), Pinterest er en måte å velge og dele bilder av ting som kan være morsomme og  interessante. Twitter er for  raske meldinger på 140 tegn eller mindre, og brukes til å sende meldinger ut til mange mennesker via hashtags. Mange elever (og lærere!) tvitrer i vei om dette og hint – eller følger kjendiser - og på Instagram kan du dele bilder. Det er ikke alltid enkelt å skille mellom sladder og fakta. Og det er ikke alltid sånn at ting ble som du tenkte det skulle bli.

Sørg for å holde elevene trygge mens de er på skolen. Fler og fler elever har med sitt eget utstyr på skolen (nettbrett, smarttelefoner). På mange skoler legger de opp til at elevene skal ta med seg sine egne maskiner, smarttelefoner eller nettbrett og bruke de i undervisningen. Men vi må være bevisste på hvordan disse maskinene blir brukt når elevene er ute av klasserommet, men fortsatt på skolen. Er alle elevene våre trygge og kan være seg selv på skolen uten fare for å bli tatt opp, filmet, eller bli tatt bilde av uten at de vet, eller vil, det?

Noen ganger kan du som lærer finne ut om negativ atferd og bilder av elevene på nettet. Digital mobbing og utpressing er ubehagelige situasjoner elevene kan komme opp i på nettet. Lær deg hvem du skal kontakte - og hvordan du kan hjelpe elevene å engasjere seg positivt og lære seg sunt nettvett. Lær deg også hvordan du kan slå av tilgangen til sosiale medier (eller andre nettsteder) hvis det blir nødvendig.

Sosial kompetanse på nett og avtaler for nettbruk på skolen. Det er lett for elevene å lage falske identiteter og falske realiteter. Samtidig er det vanskelig for elevene å forstå at det andre sier og legger ut på nett, ikke er sant – eller er en sannhet som er pyntet på. En manglende forståelse av hva som er virkelig og hva som ikke er det, kan skape en illusjon av "sikkerhet" på nettet.

Elevenes oppførsel på nettet spores. Utover bruk av "cookies" i nettleseren din, følger mange nettsteder deg og samler informasjon om din atferd, hva du liker og hva dine interesser er på nettet. På Facebook samler annonsørene data og informasjon om deg for å målrette annonser på riktig måte og tjene mer penger fra deg. Elevenes informasjon brukes i Facebooks nye 'graf' søk. Det er ufattelig hva som vil være mulig å spores i fremtiden!

Å skaffe nye "venner" og "likes" kan oppfattes som et rusmiddel av hjernen. Forskning har pekt på aktiviteten for å få "venner" på Facebook lyser opp de samme områdene av hjernen som sukker og rusmidler. Det vil si at det oppleves som lystbetont og at du føler deg bra. Men - selv om det føles godt, betyr det ikke at det er bra. Lærere kan hjelpe elevene med å være kritiske tenkere, ta kloke beslutninger og vi kan lære elevene positive måter å bruke sosiale medier på.

Ja, selv de minste elevene vokser en dag opp. Selv om barn på bare 7 eller 8 år og bruker sosiale medier nå, er det bare 10/12 år til før de er på full fart ut i voksenlivet og søker om utdanning, eller de er på vei inn på arbeidsmarkedet. 10 år med ikke-administrerte sosiale nettverk vil definitivt ha en innvirkning når elevene suser inn i voksenlivet. Lærere og skoler bør integrere nettvett med fokus på sosiale medier inn i læreplanene. Og forhåpentligvis hjelpe elevene til å tenke fremover og bli kloke og trygge nettbrukere - online og offline.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar