fredag 12. april 2013

Undervisning som sosial aktivitet


Undervisning er en sosial aktivitet. Så hvorfor ikke organisere undervisningen deretter.

En kontaktlærer i Anchorage, Alaska, organiserer undervisningen i matematikk som et sosialt samarbeidsprosjekt på mellomtrinnet. Metoden lar seg lett overføre til andre fag. I videoen under kan du se hvordan det fungerer:




8 punkter om undervisning som sosial aktivitet:

I  Etabler klare arbeidsavtaler for klassen
II  Forklar hvorfor – og vær tydelig i forhold til dine forventninger.
III  La elevene jobbe alene, eller i par.
IV  Respekter alle idéer. Se bort fra om idéen er god eller dårlig – men si "takk for idéen".
V  Diskuter rundt bordet (fishbowl).
VI  Lær elevene utfordringene knyttet til tilbakemeldinger.
VII  De brief/diskuter tilbakemeldingene.
VIII  Avslutt med refleksjon, lag eventuelt logg.

2 kommentarer:

  1. Hei! Jobber i Miljødirektoratet med Miljøstatus i Norge, et nettsted som samler all informasjon om tilstand og utvikling på ett nettsted - mye brukt av lærere. Vi har også utviklet undervisningsverktøyet Miljøjournalistene hvor elevene skal lære om miljøutfordringer ved å lage en sak om det. Lyst til å kikke på dette og gi meg en tilbakemelding om hva du synes? Mvh. Ingrd M. NIssen

    SvarSlett
  2. Det ser spennende ut. Vi har nylig gjennomført et 7-ukers prosjektarbeid med miljø i fokus på Nyskolen. Elevene var veldig engasjerte! Mange gode oppgaver ble skrevet og presentert. Du skal ikke se bort fra at våre elever lager saker som havner hos Miljøjournalistene (http://miljojournalistene.origo.no/t)

    SvarSlett