mandag 13. mai 2013

Å identifisere de kreative elevene

 

"Hver eneste dag, over hele verden, sitter usedvanlig kreative og talentfulle elever i klasserommet og kjeder vettet av seg. Disse vordende innovatører varierer drastisk i hva som fengsler oppmerksomheten deres, enten det er vitenskap og teknikk, arkitektur og design, kunst, musikk og underholdning, næringsliv og finans, jus, eller andre interessante emner", skriver  Scott Barry Kaufman i artiklen "Profiling Serial Creators", hentet fra The Creativity Post.

Siden så mye står på spill for å øke kreativiteten i samfunnet, er det viktig at vi stadig utvikler og forsøker å forbedre metodene der vi identifiserer, veileder og dyrker fram de som er klare - og som kan å bli vår neste generasjon av innovatører. Tragisk nok mislykkes vi ofte med disse elevene, og lar dem falle mellom to stoler i et utdanningssystem som belønner egenskaper som heller demper kreativitet, som standardisering og effektivitet. Les hele artiklen her.

Så, hvordan står det til i norske klasserom? Er vi gode nok til å identifisere og støtte de mest kreative elevene? Er vi gode nok til å legge til rette for kreativitet, oppfinnsomhet og forskertrang - er vi gode nok til la de evnerike barna blomstre?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar