søndag 5. mai 2013

Evnerike barn - hvem er de?

Bildet er hentet fra http://www.olealstad.com/Pages/Evnerik.aspx


Hva vil det si å være et evnerikt barn? Kari Kolberg skriver Krumelurebloggen, en blogg dedikert til kunnskap om evnerike barn. Hun trekker frem tre stikkord; vitebegjær, ordrikdom og sensivitet:

  • Det første begrepet jeg tenker på når jeg tenker på evnerike barn jeg kjenner er vitebegjær. En stadig søken etter kunnskap og ofte en endeløs rekke av “hvorfor”-spørsmål.
  • Det neste ordet jeg tenker på er ordrikdom. Disse ungene snakker gjerne tidlig og har ofte et avansert språk for alderen. Kanskje er det nettopp dette du legger merke til i klasserommet også?
  • Det tredje ordet er sensitivitet. Det kan være at de føler sterkt og mye, så mye at omverdenen synes de overreagerer. Det kan være at de har aversjon mot støy og oppfatter høye lyder som ubehagelig. Det kan også være ekstra følsomhet overfor klær, vaskelapper, konsistens på mat osv.


Lørdag 4. mai var jeg med på en samling i regi av Lykkelige barn i Oslo, der Kari Kolberg holdt et foredrag. 

Foreningen Lykkelige barn er et nettverk for foreldre med høyt begavede barn. Foreningen er viktig av blant annet to årsaker: de gir verdifull kunnskap til de voksne og de er en identitetsforsterker for barna. For meg som lærer var det svært lærerikt å møte foreldre til evnerike barn. Det var også sterkt å høre deres historier om møtene med skolelivet. Det var også flere positive skolehistorier.

Mange evnerike barn får ikke den oppmerksomheten og den utfordringen de trenger på skolen. Hvis vi, som skolefolk, klarer å møte disse barna og se de for hvem de er, da kan vi gjøre en forskjell. Vi må rett og slett organisere og tilpasse undervisningen slik at alle får utbytte av den.

Hvorfor er det så viktig å rette fokus mot disse barna? Det er viktig først og fremst fordi disse barna ofte blir oversett, misforstått eller sendt videre i helseapparatet på jakt etter en diagnose. En diagnose som ikke alltid eksisterer. For det er ikke nødvendigvis noe i veien med disse barna. Ofte er det er vi - lærerne og foresatte - som er i veien.

Mange evnerike barn har såkalt asynkron utvikling. Det vi si at de for eksempel er langt over sin alder hva gjelder intellekt, men samtidig under sin alder hva gjelder følelser. Asynkron utvikling blir dermed et problem både for barna og de voksne som barna har rundt seg, på skolen og hjemme.

Jo høyere IQ du har, jo raskere jobber hjernen din. Kostnaden av å ha en så rask hjerne, er at du er ikke alltid er så god til å oppføre deg slik omgivelsene dine forventer. Her er en forklaring:



Du kan lese mer om asynkron utvikling her. Den danske foreningen Gifted Children "arbejder for at højt begavede børn anerkendes og udfordres i folkeskolen". Du finner mye godt lesestoff på deres nettsider.

Her er en liste over kjennetegn på evnerike barn.

Vil du vite mer om evnerike barn og asynkron utvikling, anbefales disse nettstedene:


2 kommentarer:

  1. Supert at flere skriver om evnerike barn. Det finnes flere av dem enn man kanskje skulle tro.
    Jeg har noen innlegg om dem på bloggen min også.

    Fin blogg :-)

    SvarSlett
  2. Takk for det - Send meg gjerne linken til din blogg.

    Martin

    SvarSlett