tirsdag 6. mai 2014

Brukerhåndboka; User`s Guide To Me




Et undervisningsopplegg som er veldig spennende å jobbe med er "Brukerhåndboka" - eller "User`s Guide To Me", som det heter der jeg fant det på Edutopia sine nettsider. Opplegget går kort fortalt ut på at elevene skriver en bruksanvisning på seg selv. Når alle elevene er ferdige, deler de med hverandre. På den måten får både klassekameratene og læreren et innblikk i elevenes liv og måte å være på som de ellers ikke ville hatt tilgang til.


Brukerhåndboka gir elevene en unik stemme som er med på å bestemme hvordan lærere og medelever forstår og forholder seg til dem. Opplegget gir elevene mulighet til å fortelle oss hvordan du:
  • Motiverer dem når de ikke jobber
  • Roer dem når de er stressa
  • Veileder dem når de sliter
For at opplegget skal bli vellykket må du som lærer gå foran som et godt eksempel, det vil si at du skriver din egen brukerhåndbok på deg selv først. Videre kan det være lurt å komme med flere ulike eksempeltekster. Erfaringen hittil viser imidlertid at elevene tar det fort og klarer å relatere seg til den typen tekst de skal skrive. Alle har sett en bruksanvisning.

Opplegget kan brukes både i engelsk og norskundervisning. På Nyskolen har vi prøvd ut opplegget på 8. trinn i engelsk. Til høsten skal vi prøve det ut i norsktimene på 5.,6. og 7 trinn.

2 kommentarer:

  1. Elevene er medmennesker. Derfor er det klokt å se dem. Høre hva de sier. Hvorfor de sliter.....min erfaring er at de villig forteller. Og gjerne vil lære. Om de får lov å være seg selv og bli sett........

    SvarSlett
  2. Takk for innspill. Det finnes mange måter å se elevene på. Min erfaring er også at elever mer enn gjerne deler det de har på hjertet. Og da er det vår jobb å legge til rette for det og lytte.

    SvarSlett