torsdag 18. september 2014

Sosial kompetanse - kartleggingsskjema


Sosial kompetanse kan kartlegges. Under finner du ulike skjemaer delt inn etter alder; Trinn 4: 11-13 år, trinn 3: 9-10 år, trinn 2: 7-9 år og trinn 1: 5-7 år. Skjemaene er utarbeidet av Ellen Steina og bearbeidet av Nyskolen i Oslo.

Disse skjemaene danner utgangspunkt for hvordan du kan tilrettelegge undervisningen. Skjemaene skal ikke brukes som selvevalueringer for elevene. Du trenger ikke å fylle ut skjemaene for hver enkelt elev.

Sosial kompetanse deles gjerne inn i syv målområder:

Empati - kjenne igjen og skille mellom egne og andres følelser. Kunne lytte til, ta hensyn og se ting fra andres ståsted.

Positiv selvhevdelse - kunne ta kontakt med andre på en hensiktsmessig måte, forstå ulike sosiale situasjoner og innrette seg, akseptere å få hjelp, be om hjelp, hevde sine rettigheter på en akseptabel måte, skaffe seg venner.

Selvkontroll - takle uenighet, kunne tilgi, sinnekontroll, takle frustrasjoner, opptre forsonende, takle egne feil.

Prososial atferd - bidra i fellesskapet, rose andre, glede seg over andres prestasjoner. kommunisere, vise høflighet.

Glede og humor - kunne glede seg over ting i hverdagen, se det humoristiske i en del situasjoner - alene og sammen med andre.

Ansvarsfølelse - føle og ta ansvar for egne og andres ting, kunne rydde og holde orden, ta ansvar for sin del av fellesoppgaver, ansvar for egen læring.

Arbeidsvaner - kunne holde arbeidsro, vente på tur, følge beskjeder, arbeide selvstendig, planlegge og gjennomføre eget arbeid, gjøre ting ferdig.

I Kunnskapsløftet heter det at opplæringen skal gi elevene «kyndighet og modenhet til å møte livet sosialt, praktisk og personlig» (Generell del). Det uttrykkes at det i skolen skal arbeides med å utvikle elevenes sosiale ferdigheter, og det påpekes spesifikt at skolen ikke bare skal dreie seg om fag. Skolen skal ikke bare se til at elevene får skolefaglige kunnskaper, men også bidra til at elevene utvikler seg sosialt og personlig. På skolen skal elevene utvikle sosiale ferdigheter som samarbeid, selvkontroll, ansvar og empati for andre. Sosial kompetanse er det begrepet som best beskriver det skolen og lærerne skal tilføre elevene. Sosial kompetanse er vi alle avhengige av for å kunne delta i sosiale fellesskap.



TRINN 4: 11-13 ÅR
Empati
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg klarer å se en sak fra flere sider



Jeg forstår forskjell på uhell og noe som er gjort med vilje



Jeg legger merke til det når elever er alene og/eller har det vanskelig og sier ifra til en voksen



Jeg viser respekt for at vi er forskjellige



Jeg kan delta som en støtte for andre ved konfliktløsing




Positiv selvhevdelse
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg tør å legge fram noe for gruppa alene



Jeg tør å vise fram noe eller fortelle noe i ringen



Jeg kan si min mening på saksmøter selv om jeg er i mindretall



Jeg tar kontakt med andre på en positiv måte



Jeg kan be om hjelp på en hyggelig måte



Jeg viser at jeg er takknemlig når jeg får hjelp av andre




Selvkontroll/sinnekontroll
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg er fortrolig men noen av mine sterke og svake sider



Jeg kan ta imot korreksjon og endre atferden min etter det



Jeg tåler å bli motsagt



Jeg tåler å bli utsatt for en spøk



Jeg kan lytte til en annens forklaring uten å avbryte



Jeg kan si stopp til andre når de gjør noe jeg ikke liker/som forstyrrer meg



Jeg kan stå ordentlig i kø



Jeg kan vente rolig til det blir min tur når vi skal forsyne oss med mat



Jeg banner ikke på skolen



Jeg bruker ikke stygge eller sårende ord når jeg snakker til andre




Prososial atferd og kommunikasjon
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg oppmuntrer andre på eget initiativ



Jeg lar være å kommentere andre eller noe andre gjør på en negativ måte



Jeg sjekker ut hva den andre mente hvis jeg blir såret eller irritert



Jeg holder opp døra for andre



Jeg erter eller plager ikke andre



Jeg tør å ta avstand fra andre som erter eller plager



Jeg kan melde en sak til læreren



Jeg kan være en god “storebror/storesøster” for en yngre elev (på søskengruppa etc)



Jeg vet hvordan mitt kroppsspråk og bruk av stemmen påvirker andre



Jeg kan presentere meg selv når jeg tar telefonen og svarer høflig



Jeg kan snakke om noe uten å krangle selv om jeg er uenig




Glede og humor
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan le av meg selv



Jeg kan forstå ironi




Ansvarsfølelse
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg deltar når vi planlegger felles aktiviteter



Jeg forstår at det jeg gjør får konsekvenser for meg selv og andre



Jeg rydder og ordner opp etter meg når jeg har brukt eget utstyr eller skolens ting



Jeg gjør min del av fellesoppgavene så godt jeg kan




Arbeidsvaner
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan samarbeide og fordele arbeidsoppgaver



Jeg kan jobbe minst en halvtime sammenhengende med skolearbeid



Jeg kan jobbe med arbeidsplaner i en periode på minst en time



Jeg gjør oppgaver ferdig og leverer innleveringsoppgaver i tide



Jeg kan be om hjelp når jeg trenger det



Jeg kan planlegge egne prosjekter og gjennomføre det jeg har planlagt



Jeg husker å levere beskjeder hjemme og ta med ting vi skal bruke på skolen



Jeg kommer i tide til skolen



Jeg har med melding når jeg har vært syk eller når jeg skal gå for tidlig




TRINN 3: 9-10 ÅR
Empati
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan rose og oppmuntre andre



Jeg er hjelpsom mot barn og voksne



Jeg forstår at alle er forskjellige og respekterer andre for den de er



Jeg godtar at mennesker reagerer forskjellig




Positiv selvhevdelse
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan være fornøyd med mitt eget arbeid



Jeg kan vise fram mitt eget arbeid for resten av gruppa



Jeg kan av og til løse opp i vanskelige konflikter uten hjelp fra voksne




Selvkontroll/sinnekontroll
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg godtar resultatet når vi har en avstemming og følger det som er bestemt



Jeg lytter til andre uten å avbryte



Jeg aksepterer andres valg



Jeg kan fortsette å være med på et spill eller en konkurranse selv om det ser ut til at jeg kommer til å tape eller jeg er på et dårlig lag



Jeg stopper når andre ber meg om det




Prososial atferd
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg følger skolens og gruppas regler



Jeg er stille når noen opptrer



Jeg er en oppmerksom lytter når andre forteller noe i ringen eller i klasserommet



Jeg klapper når vi gir applaus i ringen



Jeg er med på å gjøre det lettere for en som er ny i gruppa



Jeg sier positive ting om og til andre



Jeg kan tilgi andre



Jeg husker på å si unnskyld hvis jeg har gjort noe mot andre selv om det ikke var meningen



Jeg er stille og viser hensyn når jeg går ut fra et rom der andre arbeider



Jeg lukker døren etter meg hvis jeg går ut fra et rom der andre arbeider




Glede og humor
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg gir andre positiv respons på vitser og morsomme fortellinger



Jeg kan glede meg når andre lykkes med noe




Ansvarsfølelse
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg klarer å gjøre ordensoppgavene mine på søskengruppa eller verkstedet



Jeg klarer å gjøre oppgaven min på fargegruppa



Jeg kan legge ting på plass hvis jeg ser at andre har glemt det




Arbeidsvaner
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg forsøker av og til forskjellige arbeidsmåter og nye aktiviteter



Jeg kan samarbeide med en annen elev uten hjelp fra voksne



Jeg kan ta noe ansvar for eget arbeid på skolen og hjemme



Jeg kan samarbeide i en gruppe med flere elever



Jeg ber om hjelp når jeg trenger det



Jeg kan hjelpe en annen



Jeg vet hva samarbeid betyr




TRINN 2: 7-9 ÅR
Empati
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg ser/forstår når andre barn blir lei seg, sinte, glade eller redde



Jeg tar hensyn når jeg ser hvordan andre har det




Positiv selvhevdelse
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan si ifra til en voksen eller kalle inn til møte hvis jeg ser andre har det vanskelig



Jeg kan forklare når jeg er uenig med/uvenner med noen



Jeg kan fortelle andre om at jeg er sint, lei meg, redd eller glad



Jeg kan fortelle noe i ringen



Jeg tør å opptre sammen med en liten gruppe




Selvkontroll/sinnekontroll
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan innrømme når jeg tar feil



Jeg tåler å tape i spill eller konkurranser




Prososial atferd
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan følge skolens og gruppas regler



Jeg kan gjøre oppgaver for fellesskapet



Jeg kan følge regler i lek og spill og kan være med på å lage regler



Jeg vet hvordan jeg stemmer på saksmøtene



Jeg kan si min menig på saksmøtene



Jeg kan foreslå hvordan vi kan løse et problem




Glede og humor
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan fortelle en vits eller en morsom historie



Jeg kan si ifra når jeg blir glad for noe




Ansvarsfølelse
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg er forsiktig med mine egne og skolens ting



Jeg rydder mine egne ting



Jeg kan hjelpe andre med å rydde




Arbeidsvaner
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan arbeide konsentrert selv om jeg sitter ved siden av noen andre



Jeg kan ta imot, huske og følge en beskjed som blir gitt til hele gruppa




TRINN 1: 5-7 ÅR
Empati og prososial atferd
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg ser/legger merke til når noen blir lei seg



Jeg sier ifra hvis jeg ser andre blir plaget



Jeg prøver å trøste når noen blir lei seg



Jeg sier unnskyld hvis jeg har gjort noe galt



Jeg sier takk når jeg får noe eller får lov til noe



Jeg sier takk for lånet og takk for hjelpen



Jeg kan spørre om lov på en hyggelig måte



Jeg hilser på de jeg møter



Jeg kan håndhilse og si hva jeg heter



Jeg sier hadet eller takk for i dag når jeg går



Jeg sitter i ro når jeg spiser





Positiv selvhevdelse
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg sier ifra til en voksen hvis jeg blir plaget eller ikke har det bra



Jeg kan leke med mange forskjellige barn



Jeg klarer å komme inn i lek som andre holder på med



Jeg og de andre bestemmer litt hver når vi leker



Jeg kan følge regler i spill og lek



Jeg kan opptre/vise fram noe for andre





Sinnekontroll/selvkontroll
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan være sint uten å gjøre noe vondt mot andre



Jeg kan takle at noen av og til bestemmer over meg



Jeg kan vente på tur uten å forstyrre de andre





Glede og humor
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan vise og fortelle om at jeg gleder meg til noe



Jeg kan le sammen med andre når noe er morsomt



Jeg kan gi applaus når andre opptrer eller i ringen når noen har gjort noe fint



Jeg forsøker å gjøre andre glad





Ansvarsfølelse
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg er med på felles aktiviteter i gruppen min



Jeg kan rydde på plassen min



Jeg kan rydde på garderobeplassen min



Jeg kaster søppel på riktig sted





Arbeidsvaner
Aldri
Av og til
Ofte
Jeg kan sitte stille når vi samles i gruppen min



Jeg kan rekke opp hånda og vente på tur



Jeg kan ta imot og følge en beskjed




Alle skjemaene avsluttes med en oppsummering og underskrift fra elev og lærer:

Vi har snakket om punktene og skal trene på:
__________________________________________________________________

Dato for samtale: _________________________


Underskrift elev: __________________________

Underskrift lærer: _________________________


Når du skal bruke disse skjemaene må de tilpasses din egen skole.

4 kommentarer:

  1. Hei Martin!
    Jeg er en lærerstudent som går 2.året mitt på HiST. Gjennom dette året skal vi følge en av elevene i praksisklassen vår (2.trinn) og se spesielt på hvordan de utvikler innenfor blant annet det sosiale. Jeg lette etter inspirasjon til hvordan jeg kunne kartlegge de ulike utviklingsområdene da jeg kom over bloggen din, og så dette innlegget. Jeg syntes dette så ut som en veldig lur og oversiktlig måte å få dokumentert dette på, og lurer på hvordan du går frem når du skal fylle det ut. Setter du deg ned samen med elevene (en og en) og går gjennom hvert punkt og elevene svarer hva de føler er rett og så krysser du av? Eller hører du mer med elevene hva de tenker, og så snakker om det?

    Setter pris på alle lærere som vil dele erfaringer og kunnskap med andre! Det er motiverende å se at så mange lærere er der for å hjelpe hverandre med å gi barna en flott skolegang!

    SvarSlett
  2. Hei Rebekka.

    Det er flere måter du kan bruke skjemaet på.

    1 Få en oversikt over hele klassen. Alle lærerne som underviser på trinnet skriver forskjellige navn inn i rubrikkene til høyre. Da får du en oversikt over hele gruppa.

    2 Du som lærer kan fylle inn skjemaet for hver enkelt elev. Det gir deg en oversikt over hva du tror om eleven.

    3 Fyll ut skjemaet sammen med eleven. Da kan du se hvordan eleven selv oppfatter seg selv - og sammenligne resultatet med hvordan du oppfatter eleven.

    Resultatet fra kartleggingen og selve prosessen med å fylle det ut gjør at du blir bedre kjent med eleven/e. Og det er jo selve nøkkelen til å undervise etter mitt syn.

    Se også bloggen "Nyskolens stegark i sosial kompetanse, respekt og hensyn" (http://martinjohannessen.blogspot.no/2014/10/nyskolens-stegark-i-sosial-kompetanse.html)

    Lykke til videre i studiet!

    Martin

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett