onsdag 11. februar 2015

Boktips: "Vurdering for læring i klasserommet" av Trude Slemmen


Det finnes allerede en rekke bøker med temaet vurdering for læring. Boka "Vurdering for læring i klasserommet" (Gyldendal, 2010) av Trude Slemmen er en av de bedre og anbefales av flere. 

Lærere kan bruke vurdering i arbeidet med å tilpasse opplæringen. Elever kan bruke informasjon om egen læring til å få innsikt i hvor de er og hvor de skal i sin læringsprosess.

Boken tar utgangspunkt i det sosiokulturelle perspektivet på læring. Det vil si at læring er en kommunikativ prosess der mennesker utvikler tanker, ideer og handlinger i samarbeid med andre, skriver forfatteren i innledningen (side 19).

Denne boken gir deg en teoretisk innføring i hvordan du kan tilrettelegge for dette i praksis. Du blir introdusert for ti veiledende prinsipper som tar for seg hvordan vurdering kan brukes som et redskap for læring. Prinsippene tar utgangspunkt i internasjonal forskning i feltet og illustreres med praktiske eksempler fra klasserom i Norge, England og Canada. 
Les om de 10 veiledende prinsipper for vurdering for læring her.

Prinsippene og innholdet i boka knyttes til de krav som stilles til underveisvurdering i Kunnskapsløftet. Denne 2. utgaven er oppdatert ut fra endringene som ble gjort i forskrift til opplæringsloven om individuell vurdering 1. august 2009.


Du finner flere boktips her.

2 kommentarer:

  1. min utgave er omtrent lest i stykker :) flott bok. og flott blogg - gleder meg til å følge med videre!

    SvarSlett
  2. Takk for det! Og ja, boka er veldig god synes jeg. Mange gode eksempler og grundig teoretisk forklart.

    SvarSlett