tirsdag 31. mars 2015

Høytlesing - mer enn bare bok


Les høyt, les mer, les ofte.


Høytlesing er en aktivitet som bør strekke seg langt utover det å lese for barna hjemme før de begynner på skolen. Du bør fortsette å lese gjennom barnetrinnet. Og lærere bør også sette av tid til å lese høyt fra bøker i skoletiden og på SFO.


Da jeg begynte å planlegge dette blogginnlegget kom minnene fra barneskolen strømmende. Vår frøken leste nemlig alltid for oss når vi spiste matpakka. Hun leste all slags bøker. Og for en bokorm som meg var det en fryd!


Litteraturhistorien er full av gode bøker! Noen av mine personlige favoritter er Den hemmelige hagen (Frances Hodgson Burnett), Veien til Agra (Aimée Sommerfelt), Momo og kampen om tiden (Michael Ende) og Brødrene Løvehjerte (Astrid Lindgren), som jeg som 9-åring leste sommeren etter at faren min døde.


Bøker er så mye mer enn avokobling. Goboken.no lister opp 10 gode grunner til å lese høyt:


1. Høytlesing gir samspill og ro
2. Høytlesing nærer sansene
3. Høytlesing gir kjærlighet til bøker og  læring
4. Høytlesing pirrer forestillingsevnen
5. Høytlesing gir god lytteevne
6. Høytlesing gir god forståelse
7. Høytlesing og prat gir smarte barn!
8. Høytlesing gir bedre ordforråd
9. Høytlesing gir god konsentrasjon og hukommelse
10. Høytlesing gir forståelse av bilder og  trykk

Vi har alltid lest høyt hjemme. Og dermed trålet i gjennom Narnia-bøkene, Ringenes Herre og Hobbiten, Phenomena-bøkene, bøker av Roald Dahl, Den lille prinsen og en hel haug med andre nye og gamle bøker.

Høytlesing er altså mer enn bare bok. Den svenske professoren Ingvar Lundberg hevder at en högläsningsstund innebär mycket mer än att förmedla bokens innehåll. Under högläsningen får barnen lära känna orden, hur de hör ihop och hur berättelser är uppbyggda. 

Les også:
Liste over klassiske barnebøker
10 gode grunner for å lese for barnet ditt
Viktig med høytlesing
Høytlesing gjør barna skoleflinke
Høytlesing: Amen eller ja, men...
Läs högt för era barn!
Kvifor det er så viktig å lesa saman med barna
Å lese for barna utvikler hjernen deres
Slik endrar lesing hjernen din

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Veldig sant, Jeg ble lest for fhjemme og dersom jeg får mine egne barn er det å lese for og sammen med dem ekstremt viktig. Takk for viktig innlegg :)

    SvarSlett