lørdag 13. juni 2015

Boktips: "Embedded Formative Assessment" av Dylan Wiliam


"Embedded Formative Assessment" (2011, Solution Tree Press) er en bok jeg har gledet meg til å lese. Jeg har fulgt med på Dyan Wiliams ideer lenge og har skrevet om hans metoder her på bloggen tidligere i innlegget Bedre uten å rekke opp hånda.

Dylan Wiliam er forsker tilknyttet Universitetet i London, han har skrevet en rekke bøker og er en ettertraktet foredragsholder. Han jobber med lærere i Nord-Amerika, Storbritannia og mange andre land for å utvikle en effektiv, forskningsbasert formativ vurderingspraksis. Han besøkte Norge i 2010 i forbindelse med satsingen Vurdering for læring:



Han er en sentral kilde og inspirasjon i arbeidet med, og forståelsen av hva vurdering for læring er og hvordan det omsettes i praksis.

I boka beskriver han over 50 teknikker, eller metoder om du vil, for hvordan du kan organisere og gjennomføre vurdering for læring på en god måte.

Dylan Wiliam er også kjent for The Classroom Experiment der han tar han over en klasse i ett semester og tester ut ideer som han mener kan forbedre kvaliteten på utdanningen:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar