søndag 28. juni 2015

Nå er det på tide med leksefrie skoler!

Lekser skaper debatt hver gang. Denne helga har det vært fire store oppslag om lekser; I Bergens Tidende, Bergensavisen, Nordlys og Klassekampen.

Jeg har tidligere skrevet om leksefri skole her på Lærerbloggen i innlegget En leksefri skole er mulig som også har vært mye debattert i ulike grupper facebook denne helga. Det er mange og sterke meninger om dette. Og en frisk og saklig diskusjon er alltid velkommen.

Bergens Tidende, 28.06.15









I Bergens Tidende (28.06.15) spør Jill Walker Rettberg, professor ved institutt for lingvistiske, litterære og etiske studier, UiB, om seksåringene nå løfter for tungt. Innlegget er allerede delt nesten 9000 ganger:

Ikke bruk mer enn 45 minutter på leksen hver dag, sa læreren på foreldremøtet ved skolestart. 45 minutter!? For en seksåring? Tror vi virkelig at barn har endret seg så mye på ni år? På tyve år? Da dagens 30- og 40-åringer var seks år, gikk vi fortsatt i barnehagen. Fikk vi et dårligere samfunn fordi vi ikke satt med lekser hver ettermiddag?

Møhlenpris skole (Bergensavisen, 28.06.15) i Bergen skal de til høsten i gang med et prøveprosjekt der alle elevene i stedet for hjemmelekser, skal gjøre leksene på skolen:

– Vi ser at mange foreldre ikke har de forutsetningene som skal til for å hjelpe sine barn med leksene. Noen foreldre synes leksene blir for komplisert og klarer av ulike grunner ikke å følge barna sine opp. Leksene forsterke sosiale ulikheter. Vi vil at alle elevene skal få kvalifisert hjelp med leksene, sier rektor Ketil Damm.

I avisa Nordlys (27.06.15) skriver Kjetil Steigen i kronikken Derfor er det lurt med leksefri skole:

Hva om skolen hadde tatt det hele og fulle ansvaret for opplæringen av disse? Gikk vi glipp av noen kreftforskere eller bymisjonsprester på grunn av at mamma ikke kunne gangetabellen eller ligninger med to ukjente? Hvem vet, men det er uansett synd at foreldrenes kunnskaper skal bety såpass mye for barnets læring. Da får vi en arvelighet som er stikk i strid med verdier som deles av alle politiske retninger i Norge. Nemlig at det skal være like muligheter for alle.


Nordlys, 28.06.15

Og i Klassekampen (27.06.15) melder de om at to av tre vil ha en leksefri skole. Velgere fra alle politiske partier er positive til at leksene flytter inn i skolen. I følge undersøkelsen svarer 65% et de er positive, 21% er negative og 14% vet ikke.

Klassekampen, 27.06.15
På Nyskolen mener vi det er viktig at elevene "har fri når de har fri". Vi mener også at det er bedre at arbeidet elevene skal gjøre på skolen, veiledes best av lærerne som jobber på skolen. Ungdomstrinnet har derfor tilbud om leksehjelp fra 15.00 til 16.30 fra mandag til torsdag. Da får de tid og mulighet til diskutere vanskelige oppgaver og å finne en løsning på disse.

Det jeg oftest får spørsmål om er lesing. Vi prøver å spre leseglede og leselyst i vår undervisniing og vi oppfordre barna til å lese bøker. Vi oppfordrer også de voksne til å lese høyt. Jeg tror også at ved å lærer barna å like å lære vil de bli ustoppelige i sin søken etter ny lærdom og ny kunnskap.

Læreren har ansvar for å gi god undervisning og legge til rette for læring. Men ansvaret for å forsøke å lære, det skal elevene utvikle. Tar du ansvar for å lære, kan du få til nesten hva som helst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar