tirsdag 23. juni 2015

The Edcamp Model - er du klar?


EdCamp er et slags ikke-seminar (unconference). Hensikten er å dele kunnskap med andre lærere. Andre lærere er tross alt dine viktigste samarbeidspartnere.


I boka The Edcamp Model (Corwin, 2015) får du vite alt du trenger for å arrangere din egen edcamp. Boka er lettlest og inspirerende! Boka er skrevet av Kristen Swanson og The Edcamp Foundation.

En typisk edcamp blir arrangert på en lørdag av den skolen som har tatt initiativ. Edcamp skal være gratis for deltagerne og man bruker ikke betalte forelesere. Istedet blir dagsplanen laget av de som er tilstede. Programmet blir altså til om morgenen for edcampen. Det er deltakerne selv som bidrar med det de brenner for og vil snakke om. En sesjon varer vanligvis 1 time. Det arrangeres ofte flere sesjoner samtidig, men det er avhengig av at det er mange nok som vil lede en sesjon. Det pleier imidlertid ikke å være et problem. Les mer om hvordan du arrangerer en edcamp her.


"Swanson outlines a new kind of professional development that is sure to revolutionize how educators improve their craft. This step-by-step blueprint for success demonstrates PD that is remarkably simple and brilliant. I don't know an educator who won't love The EdCamp Model." (Mark Barnes, lærer og forfatter av Assessment 3.0)

For å arrangere en edcamp trenger du to ting; en dato og et lokale. Det er bra hvis arrangørene fordeler de ulike oppgavene seg i mellom. Typiske oppgaver er: planlegge og sende ut invitasjoner, ønske velkommen, lage en oversikt over de ulike sesjonene, sørge for at det alltid er nok kaffe (!) og organisere en oppsummering på slutten av dagen.

Thor-Ivar Eriksen er rektor på Vardåsen skole i Asker. Han har planer om å arrangere en edcamp i Asker i oktober 2015. Den gleder jeg meg til å være med på! Du kan lese mer om planene, og melde deg på, på skolelederbloggen. Eriksen dro like greit en tur til Canada for å lære, og være med på en ecdamp der. Det kan du lese om på bloggen hans.

Han skriver: Hver sesjon styres ikke av enkeltpersoner, men av gruppen. En på sesjonen er tilrettelegger. Kanskje ønsker gruppen at tilretteleggeren skal legge frem litt, kanskje ikke. Kanskje man bare begynner å samtale om emnet. Det er deltakerne på sesjonen bestemmer.

Og det er denne flate strukturen som gjør en edcamp til noe spennende og relevant for de som deltar.

Jeg har lyst til å arrangere en edcamp på Nyskolen i løpet av høsten 2015 eller våren 2016. Hvis du er interessert i å være med, send meg gjerne en epost: martin.johannessen@nionett.no.



Les mer:
Edcamp Foundation
Edcamp - Wikispaces

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar