onsdag 8. juli 2015

Boktips: "Læring i en digital tid" av June M. Breivik


Dette er en bok jeg ser frem til å lese. "Læring i en digital tid" (Fagbokforlaget, 2015) av June M. Breivik kommer ut i august.

Den nye teknologien endrer alle aspekter ved samfunnet vårt, også utdanning. Likevel sliter mange med å forstå hvordan de best skal kunne utnytte og manøvrere i dette nye utdanningslandskapet. I sin nye bok viser June M. Breivik hvordan du best skal kunne utnytte og manøvrere i dette nye utdanningslandskapet. Denne boken er ment som en førstehjelp til å forstå og forholde seg til det, og hvor forfatteren forsøker å gi deg svar på spørsmål som: Hvordan utnytte digital teknologi for læring, og samtidig håndtere de utfordringene den medfører? Hvordan manøvrere i et samfunn hvor all verdens informasjon kun er et tastetrykk unna?

Jeg har spurt forfatteren om hva hun ønsker å oppnå med boka:

Når jeg skulle skrive denne boken slet jeg lenge med hvilken vinkling jeg skulle ha. Feltet er så stort, og så mye en kan skrive.

Det jeg landet ned på var en bok som forsøker å forklare de endringer vi går gjennom, og synliggjøre utfordringer og muligheter.


Det er ikke noen verktøybok, men en "mentalitetsendringsbok". Det vil si at jeg forsøker å forklare hvorfor vi må tenke og handle annerledes i det digitale informasjonssamfunnet, og ikke dra med oss industrisamfunnet. Hvorfor teknologi ikke er farlig, men en enorm mulighet. Om utfordringer som nettvett, overvåkning og misbruk av data som vi må passe på. Hvorfor sosiale medier ikke kan stenges ute av skolen.

På hvilken måte er boka relevant for lærere som allerede jobber i skolen, og for studenter?

Boken er først og fremst ment for dem som ikke er teknonerder, men som ikke helt vet hvordan de skal gripe an den nye virkeligheten.

Jeg tar for meg mobbing, nettvett, sosiale medier, endring av kunnskap og kompetanse, MOOC (Massive Open Online Course), PLN (Personal Learning Network), filterbobler, læringsteknologi, bare for å nevne noe.


Boka blir lansert på Litteraturhuset onsdag 26. august. Du kan melde deg på her.

June M. Breivik jobber som utviklingssjef e-læring ved Handelshøyskolen BIs Learninglab. Hun har bred erfaring fra utdanningssektoren og har siden 1990- tallet jobbet med hvordan teknologi påvirker og endrer kunnskap og utdanning. Breivik er en etterspurt foredragsholder i inn- og utland. Hun skriver også bloggen Tanker.

5 kommentarer:

  1. Hei! Har du lest boken? I så fall, hva synes du?
    Mvh Camilla Fadum

    SvarSlett
  2. Heisann - jeg har lest boka, ja. June har et falkeblikk som er unikt her til lands. Den handler om mye mer enn "PCer til alle". Hun løfter heller blikket og ser framover. Anbefales!

    SvarSlett
  3. Jeg har lest boken selv, og er ikke like begeistret. Ingen ende på hva "skikkelig" bruk av pc kan ordne opp i liksom.. Jeg skriver nå en kommentar, og vil legge til link til min blogg her når den er ferdig. :)

    SvarSlett
  4. Jeg oppfatter boka som mer enn bruk av pc. Fint at du legger link til din kommentar på boka her :)

    SvarSlett
  5. For meg var det en skikkelig snodig opplevelse å lese boken. På den ene siden er budskapet klinkende klart. Hennes engasjement i forhold til å få innført bruk av IT i skolen er rungende høyt, entusiastisk og overhode ikke til å misforstå. Vi får også en god innføring i hvilke IT verktøy som finnes og hvordan disse kan brukes. Men er man opptatt av skolens innhold og innehar et oppriktig engasjement for skolens fundamentale betydning for samfunnet i sin helhet (ikke bare næringslivet), og hvordan man i dette samfunnet definerer, eventuelt ønsker å redefinere, kunnskap, læring og tenkning, så er boken, mildt sagt, ikke lett å lese. Temaområdene som er; lærerens rolle da og nå, internetts historie, ny og gammel kompetanse, institusjonens rolle da og nå, personlige læringsnettverk, å tenke nytt og å lære på en ny måte, utfordringer og fordeler, (for bare å nevne noe) presenteres kontinuerlig i en salig blanding. Stay tuned :)

    SvarSlett