onsdag 22. juli 2015

Gjesteblogg: Karakterer i underveisvurderingen? av Kjell Evensen


Denne gjestebloggen er skrevet av Kjell Evensen, lærer i ungdomsskolen. Har jobbet med karakterfri underveisvurdering de siste fem årene og har videreutdanning innenfor "Vurdering for læring". Blogger om vurderingspraksis i skolen på bloggen Vurderingspraksis.

Karakterer i underveisvurderingen?
Tradisjonelt i ungdoms- og videregående skole har elever jevnlig blitt vurdert med karakterer på prøver, fremføringer, innleveringer osv. Elevene har også fått terminkarakterer, som en oppsummering av hvordan man ligger an etter hvert halvår. Spørsmålet er om karakterer mellom halvårsvurderingene bidrar til elevenes læring? Jeg mener svaret er nei.

Nyere forskning og fremtredende pedagoger har pekt på at å vurdere elevers prestasjoner med karakterer kan redusere eller faktisk hemme elevers læring. Karakterene gis stor oppmerksomhet både av elever og foresatte, og dette kan stå i veien for at eleven oppfatter og bruker tilbakemeldinger fra lærerne til å øke kompetansen sin i fagene. 


Indre motivasjon – man gjør noe fordi man har lyst eller er interessert – er mest hensiktsmessig i et læringsperspektiv. Forskere har pekt på at karakterer fungerer som et straffe-/belønningssystem som kan skape en ytre motivasjon hos elever og faktisk kan hemme læring.

De siste ti årene har det blitt satt stadig større fokus på "Vurdering for læring". Dette innebærer at hensikten med vurderinger først og fremst skal gi elevene hjelp til å utvikle seg videre, og dermed ha en nytteverdi utover å få innsyn i hvordan man presterer faglig. Man kan si at læreren i større grad vil opptre som en trener fremfor en dommer, og ha fokus på elevenes læringsutbytte.

Samtidig har det blitt satt fokus på elevenes egenvurdering og hverandrevurdering som effektive læringsmetoder.

 
Egil Hartbergs hovedprinsipper for "vurdering for læring".

Gjennom å ta vekk karakterene fra underveisvurderingene er det sannsynlig at mange elever vil kunne øke læringsutbyttet. Kommentarer og tilbakemeldinger fra lærerne vil kunne få større fokus, samtidig som lærerne også vil måtte utvikle sin egen tilbakemeldingspraksis ytterligere og dermed gi elevene hensiktsmessige tilbakemeldinger.

For høytpresterende elever vil karakterfri underveisvurdering kunne ta bort presset om å prestere til enhver tid («ha de riktige svarene»), og bidra til en mindre stressende skolehverdag. Lavtpresterende elever vil slippe å bli minnet på hvilket faglig nivå de til enhver tid innehar, og vil kunne oppleve økt mestringsfølelse gjennom å få tydelige tilbakemeldinger fra lærerne.

Jeg mener at en karaktervurdering hvert halvår er tilstrekkelig for å synliggjøre elevens faglige nivå, i tillegg til de ulike tilbakemeldingene elevene får fra lærerne. 

Karaktervurderingen burde være frikoblet fra den daglige læringsprosessen i klasserommet, slik at man kan ha fokus på læring fremfor prestasjon.

Litteratur og kilder for denne bloggposten finner du her

4 kommentarer:

  1. Hei! Du viser til at "Nyere forskning og fremtredende pedagoger har pekt på at å vurdere elevers prestasjoner med karakterer kan redusere eller faktisk hemme elevers læring." interessant å se nærmere på dette, har du noen referanser til dette, så det går an å se på det? Fant ikke noe i linken sist i artikkelen, der var det kun en ny blogg.
    Mvh Torkil Åmland

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjekk Roar Engh, dosent på HIT eller HIVE, husker ikke helt. Jeg jobber på en karakterfri skole...veldig fornøyd.

      Slett
  2. Foreslår at du tar kontakt med artikkelforfatteren. kjell.evensen@oyer.kommune.no – 41 23 92 88.

    SvarSlett
  3. Takk for det - trodde det var han som hadde bloggen, men ser nå at han er gjesteblogger :-)

    SvarSlett