fredag 20. november 2015

1000 ord om skole: GAFE - A new hope! av Dag Rune Kvittem


Jeg har invitert lærere og skolefolk til å skrive et innlegg om skole på Lærerbloggen. Kun to kriterier gjelder:
  • Det må handle om skole - du velger tema
  • Det må være 1000 ord eller mer
Innleggene vil bli publisert fortløpende. Send til: martin.johannessen@nionett.no

Det andre bidraget i serien er skrevet av Dag Rune Kvittem. Han jobber på Markaplassen skole i Trondheim og er over gjennomsnittet interessert i matematikk og IKT. Han skriver også bloggen LærerIKT.


Du kan lese alle bidragene her.



GAFE - A New Hope!
Hva i heite hule er det for noe? GAFE? Vel, det står for Google Apps For Education. Det er en løsning for skole som nå er blitt introdusert for oss i Trondheim kommune i forbindelse med en satsing på å bruke Chromebook istedet for datamaskiner. Jeg skal skrive litt om hvordan jeg som lærer har tatt imot dette i min skolehverdag.

Jeg diskuterte flittig med folk på Yammer da jeg skjønte at en pilot var igang med tanke på hva Trondheim kommune skulle satse på videre innen dataens jungel. Det var Office365 eller GAFE. Nåvel, jeg håpet vel ikke på noe spesielt, men begynte å sette meg inn i hva dette ville bety for meg som lærer. Merket meg ganske raskt at GAFE var den som var mest sannsynlig og konstantere tilfreds at det ble løsningen man landet på. Jeg har et nettbrett av type svært, Samsung Galaxy Note 12.2, og der har et program som heter Teacher Aide i den senere tid hatt mulighet for kommunikasjon med Google Classroom. Google Classroom er tjenesten som samler klassen med tanke på beskjeder, oppgaver og annet som er interessant for lærer. Det skal være en løsning primært for elever, så de har muligheten til å samarbeide, lagre i skyen og i det hele ha en god løsning for å gjøre arbeid i skolen. Å gå gjennom alle muligheter blir for drøyt for en slik introduksjon, så jeg tar den mest iøynefallende for en lærer uansett fag.

Samskriving i dokument (Google dokumenter)
Alt lagres mens man skriver, du kan samarbeide med andre i samme dokument. Kommentering, forslag til endringer, integrering med skytjeneste og enkel måte å legge inn filer/linker/video. Høres det bra ut så langt? Det er klart mye bra her for både lærer og elev. Men så må en da teste ut litt. Prosjekt i naturfag om Universet. Vi har som de fleste skoler litt mangel på datamaskiner og inntil vi får skipet ut de 60 Chromebooks som nå står og venter på en avgjørelse om hvor de skal få spre glede, så blir det litt BYOD (Bring Your Own Device).

Elevene ble delt i grupper, fikk hvert sitt dokument og skulle begynne å innhente informasjon om sitt tema. En gruppe som startet med å se på stjerner, begynte med at 4 elever skrev i sine bøker og en elev skrev på datamaskin. Kjent? Jeg var sykmeldt da de begynte med skriving, men jeg kunne sitte hjemmefra og følge med på det de skrev. Ga dem noen tilbakemeldinger underveis og opplevde at de sakte men sikkert skjønte at de kunne skrive i samme dokument. Etter en time så jeg på 5 fornøyde skrivere som sakte men sikkert skrev inn om stjerner og hadde da full oversikt over hva andre gjorde og kunne koordinere dokumentet. En av elevene tok lederansvar og kommenterte flittig i dokumentet og de andre kom igang med livlige diskusjoner på nettprat. Plutselig slo det meg: “De gjorde arbeid som en gruppe!” Jeg kunne lene meg tilbake og se på struktur i oppgave, gi noen hint om å lage referanseliste og ellers stille spørsmål om grunnen til deres utvalg av fakta. Jeg ble en veileder.

Så skal dette vurderes. Dette er ofte et mareritt for lærere. Gruppebasert karakter er ikke så populært, spesielt hvis du har fått med gratispassasjerer eller elever som ikke fungerer så godt i gruppe. Hvem har gjort hva? Kan de fremføre?

Det flotte med skyløsning er at mye av problemene jeg har nevnt forsvinner:

Hvem har gjort hva (Også kjent som vurderingsproblematikk i prosesser)
Logg i dokumentet viser hvem som har skrevet og når.

Tap av data (Også kjent som: “Hva gjorde du nå!!”)
Alt lagres fortløpende. Kan gå tilbake i logg for å finne tidligere versjoner

Jeg har glemt datamaskin/nettbrett/USB eller den med presentasjon er syk-problematikk
Skyløsning. Alle deler med alle. Alt er tilgjengelig med mindre noen detonerer en atombombe som slår ut all elektronikk eller at det kommunale nettverket ikke virker (Skjer litt for ofte til at jeg kan spøke med det egentlig)

Dette fungerer utmerket med andre ord, og jeg gleder meg til vi har mange Chromebooks som gir elevene en sjanse til å lære digital ferdighet.

Vurdering og rask tilbakemelding
Bruker man Google-skjema, så er det forholdsvis lett og raskt å lage en test. Det finnes en myriade av tillegg som gjør at du kan utvide selve prøven og tilbakemeldingen, så jeg skal bare ta for meg det som er enkelt og raskt å gjennomføre.

Google-skjema har muligheten til å lage flervalgsspørsmål, kortsvar m.m. Jeg ville derfor lage en enkel matematikktest der jeg la inn bilder av vinkeloppgaver og elevene skulle svare på hvor stor en vinkel var på hvert bilde. Når skjema var ferdig, så bruker jeg et tillegg som heter Flubaroo. Dette tillegget tar da imot svar fra skjema og lagrer i et regneark. I utgangspunktet kan du kjøre tillegget etter at alle elevene har svart, men jeg hadde lyst til å gi dem automatisk tilbakemelding. Dette kan settes på i Flubaroo, så de får en kopi av sine svar om de ønsker det, samt poengsum på sin e-post.

De fikk 16 spørsmål og de skulle skrive inn tallet på vinkel. Ikke noe fancy, bare et tall. Da de var ferdige med å svare, så oppsto det mye forvirring da de skulle finne e-post. En liten opplæring av elever med tanke på kontoer gjennom Google (Mye man er innlogget på og da må man lage ny konto for skolebruker) førte etterhvert til at mange kunne sjekke sin karakter. Dessverre er dette ikke automatisert til å f.eks kunne fått innlagt i It’s Learning, så karakterene må jeg nok legge inn manuelt (Sigh!).

Det som var skikkelig bra med dette var den kopien elevene fikk tilbake. Spørsmål som var riktige var merket med grønt og de som var feil var merket med rødt. Det skapte mange diskusjoner etterpå, for de ville jo finne ut hva som var riktig svar. Helt uten å legge opp til at jeg hadde planlagt det, så diskuterte da elevene sine svar. Det var nok lurt å få rask tilbakemelding med tanke på å kunne diskutere det man hadde gjort. Det var en ganske så happy elevgruppe som gikk ut til friminutt og læreren var selv godt fornøyd med alle plusseffekter som oppsto under økta.

Mer kommer, stay tuned for GAFE - A new hope!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar