onsdag 25. november 2015

Boktips: "Kjære Karoline" av Eivor Evenrud


"Kjære Karoline. Jeg er barnehagelæreren din" (Universitetsforlaget, 2015) henvender seg til studenter, barnehagelærere og alle som har med barn å gjøre. Men denne boka er nyttig for dere som jobber med de yngste barna i skolen også.

Eivor Evenrud er både ydmyk og klokkeklar i boka. En god kombinasjon, både i barnehagen og som forfatter av en bok for barnehagelærere. Hennes lojalitet ligger hos barnet. Alltid.

Boka handler altså om barn, den handler om de små menneskene, de som bruker parkdress om vinteren. Du kan lese mange praksisfortellinger, som den om da Karoline trodde at Eivor hadde sagt dum som et brød, når det egentlig var tom for brød. De små fortellingene og øyeblikkene danner gode relasjoner, hevder forfatteren.

Du kan lese utdrag av boka her.

Om denne boka blir pensum eller ikke vet jeg ikke noe om, men den kan være lur å ha med i lomma når du som student skal ut i praksis. Ta med deg en notatbok også og skriv ned de små praksisfortellingene. Det kommer du til å få bruk for.

Karoline som du møter i denne boken, er ikke ett enkelt barn jeg kjenner eller har kjent. Karoline i denne boken representerer alle barn jeg kjenner eller har kjent. Historiene med og om Karoline er ikke noe som har skjedd med ett barn jeg kjenner eller har kjent. Karoline i denne boken er et fiktivt barn satt sammen av de over 300 barna jeg har møtt i barnehagen.

Evenrud skriver om filosofi som et viktig innslag i barnehagehverdagen: Hva? Hvem? Hvorfor? Hvordan? Dette er de fire viktigste ordene i arbeid med barn. Barn bruker disse ordene hele tiden. Voksne har mye å lære av barna. Slutter vi som jobber i barnehagen å spørre, slutter vi å utvikle oss som pedagoger - og som mennesker (side 34).

Magiske øyeblikk kan ikke måles, telles eller planlegges, skriver hun. Og det vet jo alle som jobber med barn. Men likevel er det en viktig påminnelse! Særlig i en tid der måling, testing og styring av barnas hverdag stadig blir mer omfattende.

For meg er denne boken et forsøk på å formidle videre det de barna jeg kjenner og har delt hverdager med, har lært meg er viktig. Det viktigste for barna er at de får lov til å være barn, slår forfatteren fast. Og for meg som leser er det nettopp det som skjer. Jeg føler liksom at jeg også blir kjent med disse barna.

Og det er de voksne som har definisjonsmakten i barnehagen. Derfor er det helt nødvendig at vi slipper til barnas stemme. Med "Kjære Karoline" gjør Eivor Evenrud nettopp dét.

Det er mye som forsvinner når man har planer for alt, sier Eivor Evenrud i denne podcasten, der hun snakker om boka og om livet i barnehagen:




Eivor Evenrud er utdannet barnehagelærer med ti års erfaring som pedagogisk leder. Hun har videreutdanning i pedagogisk veiledning og er øvingslærer for barnehagelærerstudenter i praksis fra Høgskolen i Oslo og Akershus. 

Hun har et sterkt engasjement for barns medvirkning, barns lek og barns rett til en trygg og god barndom. Med ønske om at barnas stemme skal bli hørt i debatten rundt barnehage og barndom, startet hun i 2013 sin egen blogg: www.lodgelady.blogg.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar