lørdag 5. desember 2015

Gjesteblogg: Den positive tilbakemeldingen, av Synøve Buan


Denne gjestebloggen er skrevet av Synøve Buan, mamma til tre og medlem av Foreldreutvalget for Grunnopplæringen.

Den positive tilbakemeldingen

For noen dager siden opplevde jeg noe jeg ikke har opplevd tidligere. Jeg fikk en telefon fra skolen der mine to yngste barn går.

Da telefonen ringte og jeg så at det var fra skolen, kjente jeg umiddelbart på en angstklump i magen. Hva hadde skjedd nå? Hva har barna mine gjort for noe galt? Jeg har fått en del sånne telefoner. Bekymringen min ble ikke mindre da jeg svarte og personen i den andre enden sa: "Hei, jeg er lærer ved Nyskolen i Oslo og har vært vikar for klassen til datteren din". Ja, svarte jeg litt nølende. Overraskelsen kunne ikke vært større enn da hun fortsatte: "Det er jo alltid sånn at elevene utfordrer vikarer, men jeg må fortelle at datteren din har oppført seg utrolig bra". Klumpen i magen forandret seg raskt til lettelse og deretter stor takknemlighet. Jeg kjente jeg fikk tårer i øynene. Her var det en lærer, i en svært hektisk hverdag, som tok seg tid til å ringe meg for å skryte av datteren min.

Jeg har hatt barn i Osloskolen i ti år, men aldri opplevd noe lignende. Det var først etter at barna mine begynte på den lille privatskolen Nyskolen i Oslo, at jeg skulle få oppleve dette. Her er det få elever i klassen og lærere som ser elevene sine og ikke minst bryr seg om dem hver og en. I motsetning til den skolen barna mine gikk på tidligere, så er det ikke fokus på anmerkninger og straff.

Sønnen min er hørselshemmet og det er en ny opplevelse å bli møtt av en skoleledelse og lærere som ikke ser ham som et problem, men for den han er. På den gamle skolen ble han mobbet og vi måtte hvert år følge med på at det tekniske utstyret i klasserommet ble benyttet og at han fikk den tilpassete opplæringen han hadde behov for. Etter åtte år ga vi opp og byttet skole. Vi brukte ca ett år på denne prosessen der andre skoler i Oslo ble vurdert. Jeg er veldig glad for at vi fikk plass på Nyskolen i Oslo. Endelig kjenner jeg at vi kan senke skuldrende fordi vi er helt trygge på at barna våre har det bra på skolen og får den opplæringen de skal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar