onsdag 16. mars 2016

Tegning som grunnleggende ferdighet


Når du blir vant til noe, glemmer du å være kritisk. Jeg har for eksempel blitt vant til de fem grunnleggende ferdighetene. De som skal være integrerte i kompetansemålene, og som skal medvirke til å utvikle fagkompetansen og som skal være en del av den.

Hvorfor er ikke tegning regnet som en grunnleggende ferdighet?


Alle barn tegner så fort de klarer å holde en blyant - og mange av dem tegner og tegner og tegner. Overalt. Noen blir til og med tegnere når de blir store. Og noen blir malere, og andre blir grafiske designere og noen blir arkitekter. Det blir de ikke uten å kunne tegne.


Nå skal jeg se nærmere på noen av fagene og se hva K'06 sier om grunnleggende ferdigheter. Tipper jeg kommer til å se at tegning fint kunne vært inkludert som en sjette grunnleggende ferdighet.


Matematikk
Å kunne uttrykke seg skriftlig i matematikk innebærer å løse problemer ved hjelp av matematikk, beskrive og forklare en tankegang og sette ord på oppdagelser og ideer. En lager tegningerskisserfigurertabeller og diagram

I matematikkfaget er det altså formulert som en skriftlig ferdighet. 

I matematikken skal du blant annet konstruere. Du skal konstruere, vinkler, trekanter, kvadrater, pentagon. Og du skal lage tegninger, skisser, figurer, tabeller og diagram. 

Hvordan kan du gjøre det dersom du ikke har grunnleggende ferdigheter i tegning? Hvorfor er dette en skriftlig ferdighet?

Kunst og håndverk
Å kunne uttrykke seg skriftlig i kunst og håndverk innebærer blant annet å uttrykke seg visuelt ved hjelp av tegn og symboler. For å opprettholde den visuelle ferdigheten parallelt med utviklingen av skriveferdigheten er bevisst og allsidig arbeid med tegning like viktig på alle trinn.

Også her er tegning også forbausende nok regnet som en skriftlig ferdighet. Tegning er bare en del av det å utvikle skriveferdigheten. Merkelig saker. De som tegner vet at det er mer enn som så.

Norsk
Å kunne regne i norsk er å tolke og forstå informasjon i tekster som inneholder tall, størrelser eller geometriske figurer. Det vil si å kunne vurdere, reflektere over og kommunisere om sammensatte tekster som inneholder grafiske framstillinger, tabeller og statistikk.

Her er tegning på en måte forstått som å kunne regne i faget. Men å forstå grafiske fremstillinger og tabeller krever også at du har ferdigheter i tegning. Og å forstå informasjon som inneholder geometriske figurer er også å ha ferdigheter i tegning.

Når man jobber med sammensatte tekster i norsk, er det ganske vanlig å lage en tegneserie. Hvordan skal du kunne lage en tegneserie hvis du ikke kan tegne?

Naturfag
Utviklingen av skriveferdigheter i naturfag går fra å bruke enkle uttrykksformer til gradvis å ta i bruk mer presise naturfaglige begreper, symboler, grafikk og argumentasjon.

I naturfag er skriftlige ferdigheter som gjelder når du skal tegne. Her skal elevene bruke symboler og grafikk. Fortsatt uten at tegning er med som metode, eller verktøy. Det er mange oppgaver i naturfaget som krever at du skal tegne. For eksempel når du gjør ulike forsøk og illustrere prosessen.

Samfunnsfag
Å kunne lese i samfunnsfag inneber å utforske, tolke og reflektere over faglege tekstar for å forstå eige og andre samfunn og andre tider, stader og menneske. Det inneber òg å kunne behandle og bruke informasjon frå bilete, film, teikningar, grafar, tabellar og kart, og å gjere målretta informasjonssøk, kritisk vurdering og medvitne val og bortval av kjelder.
I dette faget er tegning regnet som å lese, der du skal behandle og bruke informasjon fra bilde, film, tegninger, grafer, tabeller og kart. Men for å "kunne lese" en tegning må du først ha ferdigheter i tegning?


Så ifølge K'06 er tegning en del av ferdighetene lesing, regning og den skriftlige ferdigheten.

Men tegning har en verdi i seg selv. Det å kunne tegne er også en måte å kunne uttrykke, tolke og kommunisere med. Det er derfor underlig at tegning ikke får en mer sentral plass i opplæringa.

Et bilde sier mer enn tusen ord sies det. Lurer på hvor mange ord en tegning sier?

Tipper det er en lang vei å gå dersom man skal få tegning som grunnleggende ferdighet inn i læreplanen. Men den burde allerede hatt en naturlig plass. Og det er aldri for seint!

4 kommentarer:

  1. Synes du har veldig gode poeng her. Det du skriver inspirerte meg til å skrive en blogg om emnet. For tegning bør vektlegges mye mer i dagens skole.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Jeg er utdannet steinerskolelærer og har jobbet der i 5 år, før jeg begynte på Nyskolen. Da tegnet elevene og jeg hver eneste dag - og vi sang også!

      Slett
  2. Hei. Ble så inspirert da jeg fant dette innlegget, jeg skal bli 5 - 10 grunnskolelærer og leter etter stoff om tegning til mellomtrinnet. Har kommet til at tegneserier motiverer meg til å lese tegninger, så da må jeg kunne bruke det til å bli motivert til å tegne med elevene. Mvh Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du blir inspirert - det trengs inspirerte folk i skole-Norge. Lykke til!

      Slett