tirsdag 1. november 2016

Lektor Lomsdalens Innfall: En podkast om skole, religion, feminisme, og alt i mellom


Dette innlegget er skrevet av Christian Lomsdalen i forbindelse med lanseringen av podcasten Lektor Lomsdalens Innfall. Podcasten vil dreie seg om temaer som skolegudstjenester, seksualitetsundervisning, skolens utvikling, feminisme, politiske spørsmål.

En podkast om skole, religion, feminisme, og alt i mellom

Lektor Lomsdalens Innfall er en podkast basert på innfallsmetoden og mine interesser – med et fokus på skole, elevers skolehverdag, seksualitetsundervisning, kjønnsnormer og religion.

Den nye podkasten min er egentlig verdens beste unnskyldning og den er ment å være det – jeg får muligheten til å prate med mennesker jeg finner interessante uten å føle at jeg trenger meg på. Som lærer er det naturlig at mange av episodene og intervjuene vil handle om temaer som dreier seg om skole eller noe som er relatert til skole. Enten det handler om hva skolen skal inneholde, hvilket elevsyn vi skal ha, hvordan fagene skal se ut – rett og slett hva som blir fremtidens skole.

Planen er å ha et intervju klart hver fjortende dag, men i perioder hvor jeg får gjort mange intervjuer vil det nok kunne komme podkastintervjuer oftere enn det. Det første intervjuet ble sluppet i dag. Første mann ut er Frode Fredriksen, med temaer som mobbing, seksuell trakassering, og seksualitetsundervisning. Jeg har flere intervjuer på planen som er ferdig avtalt nå de nærmeste ukene, så det ser i hvert fall ikke ut til at jeg vil gå tom for stoff med det første. Selv om kunnskapsministeren (foreløpig) har takket nei.

Jeg har mange interesseområder og det vil dermed være stor variasjon blant de menneskene jeg vil ønske å intervjue. Jeg har allerede nevnt at jeg har prøvd å få til et intervju med Torbjørn Røe Isaksen, men også biskoper, andre lærere, rektorer, helsesøstre, forskere, og andre mennesker som tar opp temaer jeg finner interessante vil kunne være gode intervjuobjekter. Engasjement som krysser med mine interesser er kanskje det viktigste kriteriet. Enten det dreier seg om fremtidens skole, kjønnsroller og normer, arbeid med barn og unge, seksualitetsundervisning, religion i skole og samfunn, eller andre temaer.

Podkasten har sin egen nettside, Lektorlomsdalen.no, hvor du finner shownotes, selfies med intervjuobjektet, lenker til videre lesestoff og mer. Ellers kan man abonnere på podkasten via RSS, Soundcloud og iTunes. Den burde med andre ord være godt tilgjengelig for nedlastning på din favorittdings. Enten det er en mobil, et nettbrett eller på en datamaskin.

En podkast basert på innfallsmetoden vil bli variert og intervjuobjektene likeså. Selv om det viktigste for meg vil være at jeg synes det er interessant så håper jeg at flest mulig vil sette pris på podkasten og samtalene i den. Om den også kan være med å påvirke norsk skole i en retning jeg setter pris på – enda bedre.


Av Christian Lomsdalen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar