onsdag 14. desember 2016

Blogging i klasserommet: Rothaugen Global Classroom


Terje Pedersen er lærer i engelsk og samfunnsfag ved Rothaugen skole i Bergen. Han og elevene i to 10.klasser har etablert en blogg der tekstene til elevene blir publisert. De har også opprettet en lukket Facebookgruppe der de er i kontakt med ulike eksperter på områdene de skriver om. 

Bloggen heter Rothaugen Global Classroom.

- Bakgrunnen for bloggen er at vi de siste to årene har invitert inn tidsvitner/eksperter til temaer vi jobber med i undervisningen, skriver Terje Pedersen i en epost. Han er nøye med å påpeke at det 
er elevene som har hovedrollen på denne bloggen. Det er deres tekster. 

- Eksempler kan være forfattere av bøker vi leser; vi leste den grafiske novellen "Turning 15 on the road to freedom" og fikk muligheten etterpå til å stille spørsmål til Lynda Lowery som boken er bygget på. Vi har stilt spørsmål til Thomas Seltzer etter å ha sett hans dokumentar fra USA om valget. Vi har stilt den Amerikanske senator Marty Golden spørsmål om Donald Trump og hans politikk. Vi har stilt spørsmål til barn av Holocaust overlevende og vi har stilt spørsmål til både Espen Aas og Kristin Solberg fra utenriksavdelingen i NRK.

- Grunnen til at vi gjør dette er flere. For det første tror jeg at undevisningen blir mer virkelighetsnær for elevene og på den måten forhåpentligvis mer motiverende. Ved å gjøre det slik for også alle elevene en sjanse til å få sin stemme ut, siden alle må stille spørsmål, vi jobber også en del med å diskutere hva er gode spørsmål, hvordan vise kunnskaper gjennom å stille spørsmål. Dette er også et veldig godt hjelpemiddel for meg siden jeg ikke bruker lærebøker, men bruker en mengde ulike dokumentarer, nyhetsartikler og nyhetssendinger. 

Jeg anbefaler alle lærere å besøke bloggen! Dette er et glimrende eksempel på kreativ og god bruk av digitale verktøy i klasserommet. I tillegg tror jeg at det å flytte skrivingen fra PCen og ut på bloggen virker skjerpende på elevene. Ikke bare på rettskrivingen, men også på selve innholdet.

Når du publiserer en tekst på en blogg er den offentlig. Det betyr at helt andre folk enn de du møter i klasserommet kan lese og kommentere tekstene. Når du leverer en tekst bare til læreren stopper den ofte der. På bloggen fortsetter den å leve sitt eget liv. Elevene må også velge bilder eller andre illustrasjoner til blogginnleggene. Bloggen må være attraktiv å lese. Det har Pedersen og elevene fått til! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar