fredag 30. desember 2016

Gjesteblogg: Ta sjansen – vær litt gal? Av Ann S. Michaelsen


Ta sjansen – vær litt gal?
Jeg skrev nylig en artikkel på egen blogg med tittelen Risks – tell risky stories. Utgangspunktet var Will Richardson som stiller følgende spørsmål; det er interessant for meg å observere at lærere tror de ikke kan ta sjanser (take risks). Hvordan overtaler vi dem til å skjønne at de både må og bør? Han går videre med å si at det mange lærere ser på som farlig – risikofylt virkelig ikke er det. Hvordan kan det å gi elever eierskap over deres læring, samt det å delta i en verden utenfor skolen, mens de lærer, være risikofylt? Bør vi være forsiktige med å la dem kommunisere med en verden utenfor eget klasserom og skole? Er det risikofylt å la dem jobbe med problemstillinger som ikke har fasitsvar i læreboken, ja som læreren ikke vet svaret på engang? Er det risikofylt å la elever bruke teknologi i egen læring og la dem jobbe med tema som virkelig engasjerer og som de bryr seg om?

Jeg er veldig sikker på at dette allerede foregår i mange klasserom, også i Norge, men at dette ikke er transparent og tilgjengelige for andre lærere. Hvor mange lærere vet du om?

Sandvika vgs vant nylig prisen for den mest innovative skolen i Norge, en pris som deles ut av Senter for IKT i utdanning hvert år. Foruten ære og berømmelse får skolen som vinner en tur til Bett i London med 2 lærere og 3 elever i januar. VI takker for tilliten og gleder oss til å delta og presentere litt fra det vi gjør til et nordisk publikum den 27. januar. Pussig nok ble vi for første gang på de 10 årene vi har jobbet med ikt i undervisningen invitert til å holde en presentasjon for virksomhetsledere i Akershus under tittelen ”Sandvika vinner innovasjonsprisen, hva er hemmeligheten?” Der ligger kimen til ”utfordringen” muligens. Hvis målet er at alle elever skal ha samme fordel av bruken av teknologi, så må vi finne arenaer der vi kan dele erfaringer med andre. På Sandvika vgs har vi i ti år invitert skoler i Akershus og resten av landet på konferansen Del og Bruk. Vi opplever ofte at skoleledere og lærere fra andre deler av landet besøker oss, ingen blir profet i eget fylke må vite.

Som lærer ser jeg et utrolig potensiale blant elever og lærere i møte med teknologi. Det har aldri vært så spennende å jobbe i skolen er min påstand - og jeg har vært lærer siden før reform 94. Bruker vi teknologi til å oppnå kontakt med lærere, elever og eksperter i andre deler av verden? Produserer vi innhold andre har bruk for? Hjelper vi andre som trenger det? Ja, da utnytter vi teknologien! Da kan vi kanskje legge til side diskusjonene om stadig bedre resultater til eksamen og tenke at skolen også skal forberede elevene til å bli bedre samfunnsborgere som utnytter teknologien på en god og smart måte. I disse tider der falsk informasjon spres på nettet i et alarmerende omfang blir informasjonskompetanse og kildekritikk i opplæringen stadig viktigere.

Avslutningsvis vil jeg gjerne dele litt fra det vi gjør i min klasse. Jeg setter pris på om flere deler det de gjør her og at vi på den måten kan gjøre hverandre gode! Uansett riktig godt nytt år og ønske om et spennende undervisningsår! Heldige er vi som får undervise!


1) Blogg, alle elevene skriver egne blogger. Du kan finne flere av våre prosjekter på min side, sist denne oppgaven der vi skrev om klima-endring og uttalelser fra Donald Trump, noen svar fra elever her: Christina, Thomas, Sara.

2) Skype in the classroom, here from a conversation between students in Norway and Australia.

3) Hele klassen har investert og lånt penger til prosjekt via Kiva. Klassen har blitt delt inn i grupper på tre eller fire og de har selv gjort bakgrunnsarbeidet for å finne hvilket prosjekt de vil investere i. Se her for hva gruppene har skrevet om prosjektene: Henrik, Sandra, Ole, Sara. ”Kiva is an international nonprofit, founded in 2005 and based in San Francisco, with a mission to connect people through lending to alleviate poverty.”

4) We made a short movie from the project, all student lead. See how they divided the roles here:

5) Mysimpleshow, how to make a presentation online, here explaining literary devices.


Foto: Elevene filmet fra sitt Kiva-prosjekt - og filmen kan du se her:



Av Ann S. Michaelsen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ann S. Michaelsen - @annmic - er pedagogisk utviklingsleder og lærer i engelsk på Sandvika videregående skole. Hun er en av initiativtakerne til Sandvikakonferansen, som hvert år inviterer internasjonale foredragsholdere til Norge. Hun har holdt en rekke foredrag og kurs i Sør Afrika, Australia, USA, Danmark, Sverige og rundt i Norge. I 2013 publiserte hun boken Connected Learners, som hun skrev sammen med sine 27 elever i engelsk vg1. Boken er solgt i mange land, og BBC viste et program der de intervjuet elevene om deres bruk av teknologi i klasserommet. Hun har også skrevet boka "Det digitale klasserommet" (Cappelen Damm Akademisk, 2015).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar