onsdag 21. mars 2018

Gjesteblogg: Hvordan kan vi bruke chatbot og AI i undervisningen? Av Barbara Anna Zielonka


Hvordan kan vi bruke chatbot og AI i undervisningen?
Av Barbara Anna Zielonka - @bar_zie


En chatbot defineres som et dataprogram der mennesker kan samhandle med ved hjelp av språk - skriftlig eller muntlig. Siri utviklet av Apple og Alexa utviklet av Amazon er kanskje en av de mest kjente eksemplene. Chatbot kommer til å bli et naturlig element i våre liv. Dessuten, flere bedrifter utvikler mer avanserte dataprogram som kan brukes i utdanningen. For noen uker siden fikk jeg teste tre programmer og vil gjerne fortelle om hvordan og hvorfor vi kan bruke dem i undervisningen.

Hver enkelt elev har forskjellige evner, ferdigheter og interesser. Det vil være naturlig å tilby en personlig veileder som kunne gi hver elev én-ti- én undervisning, men det er ikke så enkelt eller realistisk. Dette ville føre til for store kostnader og ville ikke være mulig fordi det er for mange elever og for få lærere. For å forberede elevene våre på en ukjent framtid må vi fokusere på elevsentrert læring der elevens interesser og evner står sentralt. Derfor kan chatbot være det beste alternativet for å tilby elevene personlig læring.

Som engelsklærer bruker jeg mye tid på vurdering av skriftlige tekster. Denne jobben er krevende, men viktig når det gjelder utvikling av skriftlige ferdigheter. Jeg tror at i framtiden vil en chatbot gjøre jobben vår enklere og være et mer effektivt vurderingsverktøy. På samme måte som tekstbehandlingsverktøyet forteller oss når tekstene er for dårlige, og har for mange grammatiske feil eller rettskrivingsfeil, kan komplekse maskinlærings-algoritmer vurdere elevers skriving på et bestemt emne.

For å bli en bedre lærer er jeg avhengig av tilbakemeldinger. På slutten av hver termin og hvert skoleår pleier jeg å lage en omfattende undersøkelse som jeg publiserer på ITSL. Når elevene leverer sine svar, analyserer jeg alt med et mål om å forbedre min egen praksis. Denne prosessen er ikke perfekt, men ved å bruke chatbot kan jeg skreddesky spørsmål til elevene og dermed få enda bedre tilbakemeldinger. Chatbot vil også gjøre det mulig for meg å sammenligne store mengder data som fås av andre for å vise de beste læringsmetodene.

Den populære språklærings-appen Duolingo var en av de første til å bruke chatbots som en integrert del. Duolingo har skapt forskjellige figurer som brukerne og elevene kan ha samtaler med der målet er å øve ordforråd og grammatikk. Tanken bak disse chatbotene er å etterligne virkelige samtaler på et fremmed språk. Sammenlignet med tradisjonell språkundervisning, er chatbots mye mer fleksible og tilpasningsdyktige. De reagerer annerledes avhengig av svaret elevene gir, noe som gir forskjellige variasjoner, akkurat som i ekte samtaler. Det er tross alt mange forskjellige måter å svare på et spørsmål, og en chatbot gir til og med forslag hvis en elev sitter fast i en samtale.

Piotr Wozniak er en polsk oppfinner som har utviklet en læringsapp (Supermemo) bygget rundt Spaced Interval Learning (SIL). Denne appen følger med på hva du lærer og når du lærer det. Ved bruk av kunstig intelligens er appen i stand til å finne ut når du mest sannsynlig glemmer informasjon og minner deg på å gjenta den. Det tar bare et par gjentakelser for å sikre at informasjonen sitter i årene som kommer. I stedet for at elevene studerer intensivt før eksamen, bare for å glemme alt et par uker senere, bør skoler og universiteter sikte på mer varig kunnskapsoppbevaring ved hjelp av denne metoden.

Hvis du vil teste hvordan chatboter fungerer, anbefaler jeg at du sjekker disse sidene:

Botsify. Chatbot for Education
SuperMemo

Professor Edwords

Mange lærere jeg har snakket med om denne teknologien spør meg om chatbots kommer til å ta over jobben til lærerne. Svaret er selvfølgelig nei. Men jeg tror at de mest avanserte chatbotene kommer til ta over de gjentatte oppgavene vi gjør, repeteringen, og gjøre vårt arbeid mer meningsfylt. Mange skoler over hele kloden bruker Artificial Intelligence-apper og chatbot og kanskje det er på tide å bli kjent med denne teknologien i Norge også. Utnyttelse av AI, chatbot-teknologi og machine learning vil føre til at lærere kan fokusere på det som er det viktigste i undervisningen, nemlig relasjonsbygging!

-----------------------------------------------------
Barbara Anna Zielonka er engelsklærer ved Nannestad videregående skole i Akershus. Hun ble tildelt årets Gulleplepris på NKUL i mai. 2017. Zielonka var en av ti finalister til Global Teacher Prize 2018. Hun har tidligere skrevet disse innleggene på Lærerbloggen:

Fremtidens skoler må skapes nå
Nettverksbasert læring - den riktige veien å gå
Lærere som fremtidens innovatører
6 måter for å skape bedre skoler
Barbara Anna Zielonka nominert til Global Teacher Prize!
8 måter for å øke elevenes engasjement!
Hvordan globale prosjekter har endret livet mitt som lærer!
Hvordan kan lærere utvikle digitale borgere og ledere?
Derfor er undervisning om FNs bærekraftsmål et must!
Betydningen av refleksjon i jobben som lærer
Avslutt skoleåret med nye ideer
Den digitale verden - et hav av muligheter
Edtech med fokus på internasjonalisering
Genius Hour - hvor lidenskap og kreativitet møtes
7 måter å utvikle deg som pedagog
VR-briller i undervisningen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar