torsdag 31. mai 2018

Undervisningsopplegg: Hvor mye er klokka?


Kenneth Nordvik ved Skeie barneskole i Bergen har utviklet undervisningsopplegget Hvor mye er klokka?bokmål, nynorsk og engelsk. Her kan du lese hva han skriver om opplegget:

Aktiviteten er sosial og basert på samarbeid, lek og læring. Undervisningsopplegget kan benyttes som stasjonsarbeid eller kombinert med fysisk aktivitet i matte og engelsk.

Aktivitetsmatten har store dreibare visere som barna stiller inn. Brikkesettene med analoge og digitale klokkeslett har jeg selv utviklet. For å skape nysgjerrighet på alle døgnets tider har jeg laget brikkene med variert bakgrunnsfarge.


Likt på norsk og engelsk. På engelsk er klokkeslettene basert på 12-timers med AM og PM.

Bakgrunnsfargen ser slik ut:

Dagtid fra formiddag 09:00 til 12:00 og ettermiddag 12:00 til 18:00 har brikkene hvit bakgrunnsfarge.
Kveldstid fra 18:00 til midnatt har brikkene lys grå bakgrunnsfarge som gradvis mørkner om kvelden.
Natt fra midnatt til 06:00 har brikkene sort bakgrunnsfarge.
Morgen fra 06:00 til 09:00 har brikkene mørk grå bakgrunnsfarge som gradvis lysner om morgenen.

Daytime fra 9:00 AM til 12:00 PM og afternoon fra 12:00 PM til 6:00 PM har brikkene hvit bakgrunnsfarge.
Evening fra 6:00 PM til midnight, 12:00 AM, har brikkene lys grå bakgrunnsfarge som gradvis mørkner om kvelden.
Night fra midnight, 12:00 AM, til 6:00 AM har brikkene sort bakgrunnsfarge.
Morning fra 6:00 AM til 9:00 AM har brikkene mørk grå bakgrunnsfarge som gradvis lysner om morgenen.

Beskrivelse av aktivitet
Aktivitetsmatten "Hvor mye er klokka?" plasseres i den éne enden av aktivitetsområdet. Brikkesettet med klokkeslett plasseres i motsatt ende av området. Avstand kan variere mellom 10-20 meter eller mer. Still barna opp på rekke én og én. Forklar barna at de skal kun løpe én og én omgangen når de henter en klokkeslettbrikke. Det er kun lov å hente én brikke per tur. Eleven som har hentet brikken stiller spørsmål til laget sitt:

"Brikken min er grå og det står 07:15. 
Still inn langeviseren og korteviseren! Hvor mye er klokka?". 

Laget samarbeider, diskuterer bakgrunnsfargen og stiller inn viserne på den analoge klokka.
Innen neste mann på laget får løpe ut, må de avgi riktig svar med fullstendig setning i kor: "Klokka er kvart over sju om morgenen!".

Spørsmål 1 fra elev: "Brikken er hvit og det står 14:30. Still inn langeviseren og korteviseren! Hvor mye er klokka?"
Svar fra gruppe: "Klokka er halv tre på ettermiddagen".

Spørsmål 2 fra elev: "Brikken er grå og det står 19:45. Still inn langeviseren og korteviseren! Hvor mye er klokka?"
Svar fra gruppe: "Klokka er kvart på åtte om kvelden".

Mer informasjon om undervisningsopplegget finner du her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar