Læring
er mye mer enn det vi kan måle gjennom tester og prøver. Elevene
har mange talenter og mange gode egenskaper. Dessverre er det ikke
alltid at disse ferdighetene blir viet særlig oppmerksomhet i
skolen. Men hva om vi virkelig gjorde en innsats for å finne disse
juvelene i hvert enkelt barn, finne talentene, interessene, egenskapene og ferdighetene, at vi fokuserte på overfloden av evner og
ferdigheter – virkelig fant juvelene – og så jobbet aktivt for å
inkludere dem i undervisningen?
Lag
en liste over juvelene (ferdigheter, talenter og interesser). Møt
barnet der han/hun er faglig, sosialt og emosjonelt. Bruk det du
finner ut til å hjelpe elevene til å utvikle seg positivt faglig,
sosialt og emosjonelt.
Her
er noen forslag til strategier og aktiviteter:
Målsetting.
Be elevene lage en liste over hva de er gode på, hva de ønsker å
bli bedre på og hva de kan lære andre å gjøre. Be de skrive ned
personlige og faglige mål, der de fremhever hvordan ferdigheter og
talenter de allerede har vil hjelpe dem å utvikle seg og
oppnå disse målene.
Hva
kan jeg godt? Be
elevene lære bort, eller dele noe de er gode til, med klassen. Her
er noen eksempler på ting jeg har sett elever dele: origami,
dansing, selvforsvarsgrep, gitar, sang, tegneserier og tegning,
videoredigering. Lista kan bli ganske lang.
Hvordan
lærer jeg best? Be elevene beskrive alle de måtene de lærer
best på: ved å gjøre, ved å lese, ved å tegne, ved å se, ved å skape, ved
å høre... La dem også liste opp ting som har gjort læringen til
noe de husker godt (mulige svar kan være: "en god bok",
"en bra film", "en morsom lærer", "en
spennende oppgave"). Til slutt kan det være lurt å inkludere
ting som kan forstyrre læringen ("hvis noe er for vanskelig",
"uro i klassen", "kjedelige oppgaver").
Gjenstand
fra livet mitt.
Elevene tar med seg noe som er verdifullt for dem; en ting som har
personlig verdi (ikke penger). Lag en oppgave hvor elevene tar med
gjenstanden på skolen (et bilde, en pokal, et klesplagg, en bok).
La de skrive om det de har tatt med seg. Etterpå deles elevene i
små grupper der de forklarer hverandre hvorfor det de har tatt med seg er
spesielt og er verdifullt for dem. Det gir deg som lærer en god
mulighet til å rusle rundt og høre viktige
historier fra barnas liv.
Positivt
læringsutbytte.
Å være kritisk til læringsprosessen er god selvrefleksjon.
Gi elevene mulighet til å sette ord på og være stolte av sitt eget
læringsutbytte. Sørg for at de tar med seg de positive
læringserfaringene videre! Lag et system for egenvurdering tilpasset
alderen.
Disse aktivitetetene vil gi deg viktig informasjon om elevene - positiv informasjon - som du kan bruke når du planlegger undervisningen,
vurderingen og hvordan du arbeider med den enkelte eleven.
Dette
er en form for samarbeidslæring. Samarbeidslæring er en god metode
for å fremheve elevenes sterke sider. La barna utforske og oppdage
nye ting sammen og undervise hverandre. Sørg for at elevene føler
seg trygge og verdsatte nok til å tørre å ta sjanser mens de
lærer. Det er ikke farlig å gjøre feil. Jeg vil mye heller at elevene skal være engasjerte og
kreative, og våge å gi av seg selv på skolen, enn at de skal hige
etter alle de "riktige svarene" på tester og prøver.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.