Sosial kompetanse kan kartlegges. Under finner du ulike skjemaer delt inn etter alder; Trinn 4: 11-13 år, trinn 3: 9-10 år, trinn 2: 7-9 år og trinn 1: 5-7 år. Skjemaene er utarbeidet av Ellen Steina og bearbeidet av Nyskolen i Oslo.
Disse skjemaene danner utgangspunkt for hvordan du kan tilrettelegge undervisningen. Skjemaene skal ikke brukes som selvevalueringer for elevene. Du trenger ikke å fylle ut skjemaene for hver enkelt elev.
Disse skjemaene danner utgangspunkt for hvordan du kan tilrettelegge undervisningen. Skjemaene skal ikke brukes som selvevalueringer for elevene. Du trenger ikke å fylle ut skjemaene for hver enkelt elev.
Empati - kjenne igjen og skille mellom egne og andres følelser. Kunne lytte til, ta hensyn og se ting fra andres ståsted.
Positiv selvhevdelse - kunne ta kontakt med andre på en hensiktsmessig måte, forstå ulike sosiale situasjoner og innrette seg, akseptere å få hjelp, be om hjelp, hevde sine rettigheter på en akseptabel måte, skaffe seg venner.
Selvkontroll - takle uenighet, kunne tilgi, sinnekontroll, takle frustrasjoner, opptre forsonende, takle egne feil.
Prososial atferd - bidra i fellesskapet, rose andre, glede seg over andres prestasjoner. kommunisere, vise høflighet.
Glede og humor - kunne glede seg over ting i hverdagen, se det humoristiske i en del situasjoner - alene og sammen med andre.
Ansvarsfølelse - føle og ta ansvar for egne og andres ting, kunne rydde og holde orden, ta ansvar for sin del av fellesoppgaver, ansvar for egen læring.
Arbeidsvaner - kunne holde arbeidsro, vente på tur, følge beskjeder, arbeide selvstendig, planlegge og gjennomføre eget arbeid, gjøre ting ferdig.
I Kunnskapsløftet heter det at opplæringen skal gi elevene «kyndighet og modenhet til å møte livet sosialt, praktisk og personlig» (Generell del). Det uttrykkes at det i skolen skal arbeides med å utvikle elevenes sosiale ferdigheter, og det påpekes spesifikt at skolen ikke bare skal dreie seg om fag. Skolen skal ikke bare se til at elevene får skolefaglige kunnskaper, men også bidra til at elevene utvikler seg sosialt og personlig. På skolen skal elevene utvikle sosiale ferdigheter som samarbeid, selvkontroll, ansvar og empati for andre. Sosial kompetanse er det begrepet som best beskriver det skolen og lærerne skal tilføre elevene. Sosial kompetanse er vi alle avhengige av for å kunne delta i sosiale fellesskap.
TRINN 4: 11-13 ÅR
Empati
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg klarer å se en sak fra flere sider
| |||
Jeg forstår forskjell på uhell og noe som er gjort med vilje
| |||
Jeg legger merke til det når elever er alene og/eller har det vanskelig og sier ifra til en voksen
| |||
Jeg viser respekt for at vi er forskjellige
| |||
Jeg kan delta som en støtte for andre ved konfliktløsing
|
Positiv selvhevdelse
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg tør å legge fram noe for gruppa alene
| |||
Jeg tør å vise fram noe eller fortelle noe i ringen
| |||
Jeg kan si min mening på saksmøter selv om jeg er i mindretall
| |||
Jeg tar kontakt med andre på en positiv måte
| |||
Jeg kan be om hjelp på en hyggelig måte
| |||
Jeg viser at jeg er takknemlig når jeg får hjelp av andre
|
Selvkontroll/sinnekontroll
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg er fortrolig men noen av mine sterke og svake sider
| |||
Jeg kan ta imot korreksjon og endre atferden min etter det
| |||
Jeg tåler å bli motsagt
| |||
Jeg tåler å bli utsatt for en spøk
| |||
Jeg kan lytte til en annens forklaring uten å avbryte
| |||
Jeg kan si stopp til andre når de gjør noe jeg ikke liker/som forstyrrer meg
| |||
Jeg kan stå ordentlig i kø
| |||
Jeg kan vente rolig til det blir min tur når vi skal forsyne oss med mat
| |||
Jeg banner ikke på skolen
| |||
Jeg bruker ikke stygge eller sårende ord når jeg snakker til andre
|
Prososial atferd og kommunikasjon
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg oppmuntrer andre på eget initiativ
| |||
Jeg lar være å kommentere andre eller noe andre gjør på en negativ måte
| |||
Jeg sjekker ut hva den andre mente hvis jeg blir såret eller irritert
| |||
Jeg holder opp døra for andre
| |||
Jeg erter eller plager ikke andre
| |||
Jeg tør å ta avstand fra andre som erter eller plager
| |||
Jeg kan melde en sak til læreren
| |||
Jeg kan være en god “storebror/storesøster” for en yngre elev (på søskengruppa etc)
| |||
Jeg vet hvordan mitt kroppsspråk og bruk av stemmen påvirker andre
| |||
Jeg kan presentere meg selv når jeg tar telefonen og svarer høflig
| |||
Jeg kan snakke om noe uten å krangle selv om jeg er uenig
|
Glede og humor
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan le av meg selv
| |||
Jeg kan forstå ironi
|
Ansvarsfølelse
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg deltar når vi planlegger felles aktiviteter
| |||
Jeg forstår at det jeg gjør får konsekvenser for meg selv og andre
| |||
Jeg rydder og ordner opp etter meg når jeg har brukt eget utstyr eller skolens ting
| |||
Jeg gjør min del av fellesoppgavene så godt jeg kan
|
Arbeidsvaner
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan samarbeide og fordele arbeidsoppgaver
| |||
Jeg kan jobbe minst en halvtime sammenhengende med skolearbeid
| |||
Jeg kan jobbe med arbeidsplaner i en periode på minst en time
| |||
Jeg gjør oppgaver ferdig og leverer innleveringsoppgaver i tide
| |||
Jeg kan be om hjelp når jeg trenger det
| |||
Jeg kan planlegge egne prosjekter og gjennomføre det jeg har planlagt
| |||
Jeg husker å levere beskjeder hjemme og ta med ting vi skal bruke på skolen
| |||
Jeg kommer i tide til skolen
| |||
Jeg har med melding når jeg har vært syk eller når jeg skal gå for tidlig
|
TRINN 3: 9-10 ÅR
Empati
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan rose og oppmuntre andre
| |||
Jeg er hjelpsom mot barn og voksne
| |||
Jeg forstår at alle er forskjellige og respekterer andre for den de er
| |||
Jeg godtar at mennesker reagerer forskjellig
|
Positiv selvhevdelse
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan være fornøyd med mitt eget arbeid
| |||
Jeg kan vise fram mitt eget arbeid for resten av gruppa
| |||
Jeg kan av og til løse opp i vanskelige konflikter uten hjelp fra voksne
|
Selvkontroll/sinnekontroll
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg godtar resultatet når vi har en avstemming og følger det som er bestemt
| |||
Jeg lytter til andre uten å avbryte
| |||
Jeg aksepterer andres valg
| |||
Jeg kan fortsette å være med på et spill eller en konkurranse selv om det ser ut til at jeg kommer til å tape eller jeg er på et dårlig lag
| |||
Jeg stopper når andre ber meg om det
|
Prososial atferd
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg følger skolens og gruppas regler
| |||
Jeg er stille når noen opptrer
| |||
Jeg er en oppmerksom lytter når andre forteller noe i ringen eller i klasserommet
| |||
Jeg klapper når vi gir applaus i ringen
| |||
Jeg er med på å gjøre det lettere for en som er ny i gruppa
| |||
Jeg sier positive ting om og til andre
| |||
Jeg kan tilgi andre
| |||
Jeg husker på å si unnskyld hvis jeg har gjort noe mot andre selv om det ikke var meningen
| |||
Jeg er stille og viser hensyn når jeg går ut fra et rom der andre arbeider
| |||
Jeg lukker døren etter meg hvis jeg går ut fra et rom der andre arbeider
|
Glede og humor
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg gir andre positiv respons på vitser og morsomme fortellinger
| |||
Jeg kan glede meg når andre lykkes med noe
|
Ansvarsfølelse
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg klarer å gjøre ordensoppgavene mine på søskengruppa eller verkstedet
| |||
Jeg klarer å gjøre oppgaven min på fargegruppa
| |||
Jeg kan legge ting på plass hvis jeg ser at andre har glemt det
|
Arbeidsvaner
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg forsøker av og til forskjellige arbeidsmåter og nye aktiviteter
| |||
Jeg kan samarbeide med en annen elev uten hjelp fra voksne
| |||
Jeg kan ta noe ansvar for eget arbeid på skolen og hjemme
| |||
Jeg kan samarbeide i en gruppe med flere elever
| |||
Jeg ber om hjelp når jeg trenger det
| |||
Jeg kan hjelpe en annen
| |||
Jeg vet hva samarbeid betyr
|
TRINN 2: 7-9 ÅR
Empati
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg ser/forstår når andre barn blir lei seg, sinte, glade eller redde
| |||
Jeg tar hensyn når jeg ser hvordan andre har det
|
Positiv selvhevdelse
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan si ifra til en voksen eller kalle inn til møte hvis jeg ser andre har det vanskelig
| |||
Jeg kan forklare når jeg er uenig med/uvenner med noen
| |||
Jeg kan fortelle andre om at jeg er sint, lei meg, redd eller glad
| |||
Jeg kan fortelle noe i ringen
| |||
Jeg tør å opptre sammen med en liten gruppe
|
Selvkontroll/sinnekontroll
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan innrømme når jeg tar feil
| |||
Jeg tåler å tape i spill eller konkurranser
|
Prososial atferd
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan følge skolens og gruppas regler
| |||
Jeg kan gjøre oppgaver for fellesskapet
| |||
Jeg kan følge regler i lek og spill og kan være med på å lage regler
| |||
Jeg vet hvordan jeg stemmer på saksmøtene
| |||
Jeg kan si min menig på saksmøtene
| |||
Jeg kan foreslå hvordan vi kan løse et problem
|
Glede og humor
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan fortelle en vits eller en morsom historie
| |||
Jeg kan si ifra når jeg blir glad for noe
|
Ansvarsfølelse
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg er forsiktig med mine egne og skolens ting
| |||
Jeg rydder mine egne ting
| |||
Jeg kan hjelpe andre med å rydde
|
Arbeidsvaner
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan arbeide konsentrert selv om jeg sitter ved siden av noen andre
| |||
Jeg kan ta imot, huske og følge en beskjed som blir gitt til hele gruppa
|
TRINN 1: 5-7 ÅR
Empati og prososial atferd
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg ser/legger merke til når noen blir lei seg
| |||
Jeg sier ifra hvis jeg ser andre blir plaget
| |||
Jeg prøver å trøste når noen blir lei seg
| |||
Jeg sier unnskyld hvis jeg har gjort noe galt
| |||
Jeg sier takk når jeg får noe eller får lov til noe
| |||
Jeg sier takk for lånet og takk for hjelpen
| |||
Jeg kan spørre om lov på en hyggelig måte
| |||
Jeg hilser på de jeg møter
| |||
Jeg kan håndhilse og si hva jeg heter
| |||
Jeg sier hadet eller takk for i dag når jeg går
| |||
Jeg sitter i ro når jeg spiser
|
Positiv selvhevdelse
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg sier ifra til en voksen hvis jeg blir plaget eller ikke har det bra
| |||
Jeg kan leke med mange forskjellige barn
| |||
Jeg klarer å komme inn i lek som andre holder på med
| |||
Jeg og de andre bestemmer litt hver når vi leker
| |||
Jeg kan følge regler i spill og lek
| |||
Jeg kan opptre/vise fram noe for andre
|
Sinnekontroll/selvkontroll
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan være sint uten å gjøre noe vondt mot andre
| |||
Jeg kan takle at noen av og til bestemmer over meg
| |||
Jeg kan vente på tur uten å forstyrre de andre
|
Glede og humor
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan vise og fortelle om at jeg gleder meg til noe
| |||
Jeg kan le sammen med andre når noe er morsomt
| |||
Jeg kan gi applaus når andre opptrer eller i ringen når noen har gjort noe fint
| |||
Jeg forsøker å gjøre andre glad
|
Ansvarsfølelse
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg er med på felles aktiviteter i gruppen min
| |||
Jeg kan rydde på plassen min
| |||
Jeg kan rydde på garderobeplassen min
| |||
Jeg kaster søppel på riktig sted
|
Arbeidsvaner
|
Aldri
|
Av og til
|
Ofte
|
Jeg kan sitte stille når vi samles i gruppen min
| |||
Jeg kan rekke opp hånda og vente på tur
| |||
Jeg kan ta imot og følge en beskjed
|
Alle skjemaene avsluttes med en oppsummering og underskrift fra elev og lærer:
Vi har snakket om punktene og skal trene på:
__________________________________________________________________
Dato for samtale: _________________________
Underskrift elev: __________________________
Underskrift lærer: _________________________
Når du skal bruke disse skjemaene må de tilpasses din egen skole.
Hei Martin!
SvarSlettJeg er en lærerstudent som går 2.året mitt på HiST. Gjennom dette året skal vi følge en av elevene i praksisklassen vår (2.trinn) og se spesielt på hvordan de utvikler innenfor blant annet det sosiale. Jeg lette etter inspirasjon til hvordan jeg kunne kartlegge de ulike utviklingsområdene da jeg kom over bloggen din, og så dette innlegget. Jeg syntes dette så ut som en veldig lur og oversiktlig måte å få dokumentert dette på, og lurer på hvordan du går frem når du skal fylle det ut. Setter du deg ned samen med elevene (en og en) og går gjennom hvert punkt og elevene svarer hva de føler er rett og så krysser du av? Eller hører du mer med elevene hva de tenker, og så snakker om det?
Setter pris på alle lærere som vil dele erfaringer og kunnskap med andre! Det er motiverende å se at så mange lærere er der for å hjelpe hverandre med å gi barna en flott skolegang!
Hei Rebekka.
SvarSlettDet er flere måter du kan bruke skjemaet på.
1 Få en oversikt over hele klassen. Alle lærerne som underviser på trinnet skriver forskjellige navn inn i rubrikkene til høyre. Da får du en oversikt over hele gruppa.
2 Du som lærer kan fylle inn skjemaet for hver enkelt elev. Det gir deg en oversikt over hva du tror om eleven.
3 Fyll ut skjemaet sammen med eleven. Da kan du se hvordan eleven selv oppfatter seg selv - og sammenligne resultatet med hvordan du oppfatter eleven.
Resultatet fra kartleggingen og selve prosessen med å fylle det ut gjør at du blir bedre kjent med eleven/e. Og det er jo selve nøkkelen til å undervise etter mitt syn.
Se også bloggen "Nyskolens stegark i sosial kompetanse, respekt og hensyn" (http://martinjohannessen.blogspot.no/2014/10/nyskolens-stegark-i-sosial-kompetanse.html)
Lykke til videre i studiet!
Martin
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettDenne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlett