I "Skolen som kamparena" (Kolofon, 2015) får vi et innblikk i skolens utvikling i Norge gjennom flere tiår. Kjell Horn begynte å jobbe i skolen i 1962 og har vært gjennom de fleste roller i skoleverket i mer enn 40 år.
Jeg ble minnet på denne boka da jeg leste artikkelen Den norske læreren gjennom 60 år - fra enehersker til målstyrt maur i Dagens Næringsliv (06.11.15).
Av sentrale problemstillinger han tar opp, kan nevnes:
- Kirkens rolle for utviklingen av skolen i fortid – og nåtid.· Norge et klassesamfunn?
- Skolen, et speilbilde av klassesamfunnet eller en egalitær enklave?
- Spesialundervisningen – hvem er ”de gale”? Elevene eller systemet?
- Mobbing. Hvem mobber hvem – og hvorfor?
- Vurdering for læring (VFL). Hensikt, form og virkning.
- Foreldrene – ambisjoner, støtte, egne erfaringer med skole.
- Språkstriden inn i skolen.
- Læreren – ”drømmelæreren”, læreren som leder, motiver for yrkesvalget.
- Fagorganisasjonene. Kamporganisasjoner for medlemmene – men også for elevene?
- Kunnskapsløft, målstyring – og streik.
- Rektor – den fremste blant likemenn eller ”sjef”. Pedagogiske ledelse. Del av det kommunale lederteamet.
- Skoleeierne – kommunene, Kommunenes sentralforbund (KS). Profesjonalitet mht. skole?
- Private skoleeiere. Hvilke behov dekker privatskolene/friskolene?
- Sentralt initierte reformer. Hvorfor forsøk alltid lykkes – og oppfølging ofte mislykkes.
- Reformer fra sidelinjen. Åttekanten på Hvaler som eksempel.
- Reformer fra grunnplanet. Klasse- og elevråd som eksempel.
- Samfunns- og næringslivs krav til skolen. Et gode for elever og lærere?
- Forfatterens ønsker for norsk grunnskole framover.
Les omtalen i Bedre skole her.
Boka er derfor et viktig bidrag inn i den pågående skoledebatten fordi den gir leseren et overblikk over historien, og fungerer derfor også som et oppslagsverk. Anbefales.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.