torsdag 6. september 2018

Undervisningsopplegg: Falske nyheter og kritisk medieforståelse


Falske nyheter er et splitter nytt undervisningsopplegg beregnet på ungdomstrinnet.

Dette undervisningsopplegget er laget for deg som ønsker å styrke unges kritiske medieforståelse og deres evne til å vurdere innhold i mediene: kildekritikk.

Opplegget er beregnet på ungdom mellom 13 og 16 år. Det kan brukes i skolen eller for eksempel som en del av konfirmantundervisningen.


Å skille mellom ekte og falske nyheter blir stadig verre, både for ungdom og voksne. Men der de fleste voksne har erfaring fra å følge med på nyheter, er det det bare en ganske liten andel ungdom som følger med på nyheter fra de ulike nettavisene, NRK eller TV2. Unge folk finner nyheter på Snapchat, Instagram og YouTube.

I dette opplegget blir elevene bevisste på sin egen evne til å skille mellom fakta og usannheter. Hva er egentlig en falsk nyhet, og hvordan er utviklingen for spredning av slike?


Å kunne navigere i informasjonen og nyhetene på nett er en utfordrende oppgave. Hva er sant, hva er en mening - og hva er en usann påstand eller falsk nyhet?

Når opplegget er fullført skal elevene vite:
  • Hva som kjennetegner falske nyheter
  • Forskjellen på fakta og meninger presentert i mediene
  • Hvorfor noen lager og sprer falske nyheter
  • Hva som kjennetegner innhold, kilder og avsendere man kan stole på, og når det er grunn til å være ekstra forsiktig

Opplegget består av en veiledningsguide og en PowerPoint-presentasjon som du finner her.

Det er Medietilsynet, Utdanningsdirektoratet og Faktisk som har utviklet opplegget. Læringsressursen ble lansert 6. september 2018. Video fra lanseringa kan du se her:

1 kommentar:

  1. Dette ser ut til å være et særdeles nyttig undervisningsopplegg. Skal dele det med kolleger på "min skole".

    SvarSlett