mandag 8. april 2019

Podcast: Rekk opp hånda! PPU-lærerutdanning med Leif-André Trøhaugen


Er PPU i det hele tatt en utdannelse? Eller er det bare en sertifiseringsordning for å luke ut de som ikke passer i skolen? 
Leif-André Trøhaugen har skrevet kritisk om pensum på PPU. Han jobber som lærer på Skullerud ungdomsskole i Oslo. Han er gjest i denne episoden av Rekk opp hånda. Hør episoden her:



Leif-André Trøhaugen er retoriker og lektor. Trøhaugen har skrevet fagartikler og holdt foredrag om retorikk og pedagogikk. Nå jobber han som lærer på Skullerud ungdomsskole i Oslo og har undervisningserfaring fra alle klassetrinn.


- Nytteverdien av pensum på PPU er ikke ekstrem, sier 
Leif-André Trøhaugen. Og da er det ikke sikkert studenten blir motivert til å lese alt de må.

Han er kritisk til pensumlista på PPU.

- Mye av pensum blir uforståelig uten erfaring fra klasserommet, sier han.

Lærerjobben er i stor grad et håndverksfag der der situasjonen dikterer hva som lønner seg. Mer praksis må til. Alle lærere har timer som går dårlig. Men det er ikke farlig, vi lærer av våre feil.

I denne episoden av Rekk opp hånda snakker vi om hvordan PPU kan bli bedre enn den er i dag.

Les også:

Foto: Magnus Andersen / Både Og

7 kommentarer:

  1. Jeg fullførte PPU i fjor. Det paradoksale er at utdanningen er veldig teoretisk. Med forslaget han kommer med på slutten så blir jo dette studiet mye mer praktisk. Det er synd at skolen bare skal ha master, spesielt når vi med jevne mellomrom hører at yrkesfag burde få høyere status. Man kan jo lure på hvor skolen er på vei....

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding! Mener du at man i større grad skulle vektlegge lærere med yrkesfaglig bakrunn, enn nødvendigvis en (teoretisk) master? Bra perspektiv i så fall.

      Slett
    2. Ja jeg synes det er for mye teoretisk tilnærming i skolen, ihvertfall på vgs hvor jeg har undervist. Jeg kan også legge til at jeg ikke får jobb nå fordi jeg ikke har master, og det samme gjelder flere jeg har gått ppu sammen med. Hvis noen spør meg om de skal ta ppu eller ikke, ville jeg svart at dette er bortkastet utdanning, med mindre man skal jobbe i det private. Den offentlige skolen har mastersyken, dessverre!

      Slett
    3. Høres ut som en kjip situasjon å være i! Håper ting forandrer seg for deg til det bedre og at du får bruk for utdannelsen du har tatt en gang!

      Slett
  2. Jeg tror at lærerutdanninga og PPU ville blitt mye bedre med mer praksis. Dessuten er det altfor lite pedagogikk på PPU. Det er et problem.

    SvarSlett
  3. Noen kommentarer fra en PPU-Y-student:
    1.Jeg synes det er skremmende at dere refererer til at praksislærere godkjenner studenter i praksis som de selv ikke mener bør bestå. Det er jo faktisk ikke noe å le av (selv om dere gjør det). Men det høres ut som om dere mener dette bare skjer med PPU-studenter, er det korrekt?
    OG
    2. Dere snakker om "pensum på PPU-utdanningen", det er flere PPU-utdanninger i Norge, de har ikke samme pensum.

    Så er det en viktig forutsetning for i det hele tatt å bli tatt inn på PPU som jeg synes dere overser/bagatelliserer:
    3.Det er et opptakskrav til PPU at man har enten en yrkesutdanning og flere års praksis (PPU-Y), eller en lengre akademisk utdanning (PPU-A). De fleste har faktisk en solid erfaringsbakgrunn, enten innen undervisning eller i et utøvende yrke. Studentene har altså med seg en mer eller mindre direkte relevant erfaringsbakgrunn (noen ganger er relevansen ikke så tydelig, men overførbar, som relasjonskompetanse, planlegging, fagkompetanse, samhandling, utvikle egne ferdigheter og kunnskap og ikke minst: "virkelighetserfaring") inn i utdanningen på en helt annen måte enn en ungdom som begynner på en tradisjonell lærerutdanning rett fra videregående skole.
    Så når det i artikkelen sies: "..Mange lærerstudenter mangler nemlig erfaringshorisonten som gjør det mulig for dem å få utbytte selv av de beste tekstene i pensum.", så gjelder vel ikke det først og fremst PPU-studentene? Det finnes sikkert nøyaktig statistikk på det, men jeg vil anta at for eksempel i min klasse har minst 60-70 % undervisningserfaring, og en veldig bred undervisningserfaring, fra grunnskole til universitet. Og erfaringer deles der det er mulig.

    Personlig kan jeg med hånda på hjertet si at de medstudentene jeg møter er viktige for min pedagogiske utvikling, og sikkert viktigere enn om jeg hadde hatt bare en enkelt veileder med kun skolebakgrunn, selv om jeg møtte h*n en gang i uka (no offence...).
    Så kan man selvfølgelig diskutere om opplæringen og pensum skal legges opp til at studentene kommer med en erfaringsbakgrunn og skal bruke den. Jeg mener at det på en PPU-utdanning er en selvfølge, det er tross alt ikke hvem som helst som får begynne på PPU.
    4. Det jeg oppfatter som hovedkritikken i denne podcasten: praksisfjern, generaliserende faglitteratur som i sin søken etter å være "vitenskapelig" blir tannløs og uhåndgripelig. Mangel på konkret, virkelighetsnær litteratur, "How to....."-bøker for alle de varierte, krevende, spennende, overraskende, vanskelige og morsomme situasjonene man møter i undervisningssituasjoner. Men er det unikt for PPU, er ikke det noe som kan sies om litteratur for "tradisjonell" lærerutdanning også?
    5. Og det er vel ikke PPU-studentene som er overrepresentert i den gruppa med nyutdannede lærere som får praksis-sjokk? Med fare for å virke overromantiserende: blant mine medstudenter, også de som ikke har hatt personlig undervisningserfaring før de begynte på studiet, så er mitt inntrykk at de har nok "virkelig" erfaring til å forstå at man møter mer enn det man leser om i bøkene.

    Misforstå meg rett: jeg synes ikke alt på PPU er fantastisk og ideelt. Og det mindretallet av studenter som ikke har undervisningserfaring savner mer litteratur og det, selv om vi gjennomfører 12 uker (ikke 8 uker som det står i artikkelen) veiledet praksis. Men jeg synes dere her snakker om pensum og studiet som om det er studenter som kommer inn uten livserfaring overhodet. Det er det jo ikke.

    Men man kunne jo ha diskutert: er pensum på PPU egnet til å få studentene til å utnytte sine kunnskaper og erfaringer inn i skolehverdagen?

    Trenger de som går PPU et annet/annerledes pensum enn på en "vanlig" lærerutdanning, i så fall hvilket og hvordan?

    Så kan det jo være greit å være obs på at pedagogikken er tilpasset 8. - 13. trinn (ikke barneskole slik det blir nevnt i podcasten), slik at de som går ut med PPU-eksamen ikke i utgangspunktet skal jobbe med begynneropplæring med de minste barna.

    SvarSlett
  4. Hei MSR og takk for grundig og engasjert tilbakemelding! I Rekk opp hånda har vi ikke som mål å komme med fasitsvar, men vil fange opp diskusjoner som går, løfte fram stemmer, og stimulere til videre diskusjon. Så vi blir veldig glad for slike innlegg.

    Noen kommentarer til momentene dine:

    1. Podcasten er en samtale-podcast, spilt inn i realtime og uten manus, så vi ler der vi ler, for å si det sånn. Vi har ikke dekning for å påstå at dette er et utbredt problem, men viser til eksempler "vi har hørt". Alvorlig nok, så det er fristende å sitere Dum Dum Boys i Splitter pine; Det er ingen ting å le av, men jeg kan ikke la være.

    2. Bra poeng. Det kunne vi presisert.

    3. Da jeg tok PPU mener jeg de opplyste om at ca. 50% hadde lærerbakgrunn. Det var også et 50/50 deling på om folk hadde cand.mag/bachelor i bunn, og skulle bli adjukter, eller om de hadde hovedfag/master og skulle bli lektorer. Evalueringene tydet på at de ulike gruppene (lærerbakgrunn eller ei, master eller ei) vurderte PPU svært forskjellig, og det er jo ikke så rart, hvis man prøver å lage noe som favner så forskjellige grupper. Jeg husker også samværet og diskusjonene med medstudenter som en viktig og hyggelig del av PPU-tiden.

    4. Enig i konklusjonen din, usikker på hva jeg skal svare, da temaet i denne episoden var PPU, med utgangspunkt i én konkret analyse. (Se link nederst).

    5. De spørsmålene og problemstillingene du bringer inn her er kjempeinteressante! Takk skal du ha! Jeg ser ikke bort fra at de dukker opp i fremtidige episoder ;) Jeg kan ellers røpe at det om noen uker kommer en episode hvor vi får en helt annen vinkling på PPU enn i denne episoden.

    Kanskje du er interessert i å lese analysen av pensum som ligger til grunn for episoden? Her er den i alle fall: http://blabla.no/essay/2018/12/pedagogikkens-usynlige-hand

    Igjen takk for engasjementet!
    Kunne du vært interessert i å være med i en episode og snakke om PPU-Y? Send oss en melding på Facebook eller mail og gi deg til kjenne i så fall :) Mvh. Jørgen

    SvarSlett