mandag 27. mai 2019

Podcast: Rekk opp hånda! Har læreren blitt klassens klovn? Med Lisa Kara Fröyland


- Læreren skal være klasserommets fagperson, voksenperson og øverste myndighet, sier ungdomsskolelærer Lisa Kara Fröyland. I stedet har læreren tatt på seg rollen som underholder i klasserommet. Har læreren blitt klassens klovn? Vi setter lærerrollen under lupen i denne episoden av Rekk opp hånda! Hør episoden her:



Lisa Kara Fröyland er ungdomsskolelærer i Osloskolen og underviser i en rekke språkfag. Hun hevder at læreren har påtatt seg rollen som underholder i en kronikk i Aftenposten. Det blir derfor tema i denne episoden av Rekk opp hånda.

- Forskjellen på underholdning og det kreative er at underholdningen er passiv, mens kreativiteten stiller krav til deg, sier Lisa Kara Fröyland. Du er nødt til å yte noe. Du er nødt til å bruke hjernen. Du må forholde deg til noe på en helt annen måte.

Å være lærer er å være fleksibel på metode og tilnærming, men teoretisk bunnsolid på kompetansemål og dannelsambisjoner, skriver Fröyland i kronikken.

- Det å være trygg på sin egen kompetanse som lærer, det er viktig. Hvis jeg er det, tør jeg også å avvike fra planen jeg har for timen, sier hun.

Læreren skal heller ikke unnslå seg å være klasserommets fagperson, voksenperson og øverste mundighet.

- Trenden jeg ser hos mange, at man skal være kameratlærer, at man skal være så forståelsesfull og så kul at man faktisk visker ut alle rammer og grenser for elevene. Det tror jeg ingenting på, sier Fröyland.

Vi setter lærerrollen under lupen i denne episoden av Rekk opp hånda!

Sommeravslutning
Husk også at vi inviterer til sommeravslutning på Uhørt i Torggata i Oslo tirsdag 4. juni klokka 17.30 til 20.00. Vi spiller inn to episoder foran publikum og byr dessuten på quiz der bare de aller klokeste av oss klarer å svare riktig. Det er selvfølgelig gratis. Men det er begrenset med plasser. Hent ut gratisbillett her. Velkommen!


Les også:
Læreren har påtatt seg rollen som underholder - av Lisa Kara Fröyland

Foto: Magnus Andersen / Både Og

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar