mandag 2. september 2019

Podcast: Rekk opp hånda! ep. 59: Fagfornyelsen: Tverrfaglige temaer med Judith Klein


- Tverrfaglige temaer er hele skolens anliggende, sier Judith Klein. Alle læreplangruppene brukte mye tid på å få med de tverrfaglige temaene i de ulike fagene. Oppgaven i tverrfaglig gruppe var å få læreplanverket til å henge bedre sammen. Dette har blitt overkjørt av Kunnskapsdepartementet, ifølge Klein. Vi snakker om fagfornyelsen og tverrfaglige temaer i denne episoden av Rekk opp hånda. Hør episoden her:



Rekk opp hånda LIVE på Gyldendalhuset
Fire ganger i løpet av høsten tar vi med oss mikrofoner ut av studio og inviterer en interessant gjest til Gyldendalhuset i Oslo sentrum for en matnyttig frokostsamtale om et tema som opptar oss alle for tiden, nemlig fagfornyelsen. Første gjest er Judith Klein.

Judith Klein er stipendiat for bærekraftig utvikling og medborgerskap ved Høgskolen i Innlandet. Hun var medlem av tverrfaglig gruppe i forbindelse med fagfornyelsen. Hun jobbet også med kjerneelementene i samfunnsfag.

Neste arrangement er fredag 11. oktober. Da skal vi snakke med Kathinka Blichfeldt om dybdelæring i fagfornyelsen. Kathinka Blichfeldt er lærer og forfatter av "Kontekst 8-10"-bøkene. Hun jobber nå ved Senter for livslang læring.

Arrangementene er et samarbeid mellom Rekk opp hånda og Skolestudio fra Gyldendal

Demokratisk prosess?
- Tverrfaglige temaer er hele skolens anliggende, sier Judith Klein. Det er store temaer som skal finnes igjen i kompetansemålene i det nye læreplanverket: Bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, og folkehelse og livsmestring.

Alle læreplangruppene brukte mye tid på å få med de disse temaene i de ulike fagene slik de fikk beskjed om fra oppdragsgiver. Oppgaven i tverrfaglig gruppe var å få læreplanverket til å henge bedre sammen. Dette har blitt overkjørt av Kunnskapsdepartementet, ifølge Klein.

- Arbeidet med kjerneelementene var en reell demokratisk prosess, sier Klein. Det samme gjelder dessverre ikke for kompetansemålarbeidet og de tverrfaglige temaene.

Bærekraftig utvkling som tverrfalglig tema er fjernet fra mange av læreplanene. Hun mener at Kunnskapsdepartementet har tatt avgjørelser som ikke er gjort på faglig grunnlag.

- Prosessen med kjerneelementene var veldig demokratisk, sier Judith Klein. Men den videre jobben med kompetansemål og tverrfaglige temaer har blitt overkjørt av Kunnskapsdepartementet som har tatt avgjørelser som ikke er gjort på faglig grunnlag.

Hva skjer i fagfornyelsen?
Denne høsten sender Udir sin oppsummering og reviderte utkast til nye læreplaner til Kunnskapsdepartementet. Kunnskapsdepartementet skal fastsette læreplanene i løpet av senhøsten 2019. De nye læreplanene skal tas i bruk trinnvis fra skoleåret 2020/2021.

De nye læreplanene innføres trinnvis over en periode på tre år. Fornyelsen av læreplanene innebærer til dels store endringer i fagenes innhold, og det er mange hensyn å ta når vi planlegger innføring.

1 kommentar:

  1. Kjære Judith. Du er en fantastisk debattant ! Hele veien krydrer du temaene med vitale og personlige "gnister" som inspirerer tilhørerne ! Du har svar på alt med både saklighet og humor.....jeg er så stolt av deg----og er bare lei for at pappa ikke kan høre deg...men hvem vet ?

    SvarSlett