mandag 18. november 2019

Jan Tore Sanner legger frem de nye læreplanene - pressekonferanse (video)


Et problem med alle reformer er at de ofte ikke blir gjennomført slik de var tenkt. Felles for de siste skolereformen er at de hevder at det vi har nå ikke lenger er akseptabelt og at den vi får nå garanterer for at alt skal bli bedre. Men vi vet jo ikke hvilke konsekvenser den nye reformen vil få før det har gått en stund. Forskerne sier ofte at det tar mellom 10 og 15 år før reformene setter seg. Derfor er jeg veldig spent på hvordan det vil gå med Fagfornyelsen.

Nå er det "bare" 13 år siden K'06 og Fagfornyelsen er på vei inn i skolen. I dag presenterte Jan Tore Sanner de nye læreplanene på en pressekonferanse på Smedstad skole i Oslo.

Overordnet del er allerede fastsatt og kjerneelementene i fagene er også på plass. Vi vet allerede at det skal være fokus på de tre tverrfaglige temaene (demokrati og medborgerskap, psykisk helse og livsmestring, og bærekraftig utvikling). Nå er det altså kompetansemålene i fag som presenteres.

Et av de nye grepene som ble presentert i dag var at de fjerner karakter i sidemål og vi sitter igjen med karakter i norsk skriftlig og muntlig. Tipper det blir debatt rundt det.

– Regjeringen senker statusen til nynorskfaget, sier lederen for Noregs Mållag, Magne Aasbrenn til NRK.

- Gode læreplaner skal være aktuelle og relevante for elevene her og nå, samtidig som de skal stå seg over tid, sier Jan Tore Sanner på pressekonferansen.

Målsettingen om at det skal være færrekompetansemål i fagene skal også være innfridd.

– Det at det blir færre kompetansemål er vi veldig fornøyd med, sier Alida de Lange D'Agostino, leder ev Elevorganisasjonen til NRK.


Her kan du se opptak fra pressekonferansen:



For 1.–9. trinn og Vg1 blir Fagfornyelsen innført i august 2020. For 10. trinn og Vg2 blir de innført august 2021. For Vg3 blir de innført august 2022.

Det vi si at allerede til høsten neste år er det nye læreplaner som gjelder for nesten hele grunnskolen.

Et problem med nye reformer er at det ikke blir satt av nok tid og penger til å sørge for at innføringen blir så god som den skal være.

Pedagogikkprofessor Peder Haug sier at reformene retter sog mot mer kunnskap, og ikke hvordan skolen skal inkludere alle elevene i undervisningen i klasserommet. Å rette seg inn etter nye læreplaner er vanskelig fordi det krever at du endrer din egen prakis.

Utdanningsdirektoratet har laget kompetansepakker i fem moduler som skal hjelpe skolene med å innføre Fagfornyelsen. Kompetansepakken er åpen for alle, og skal støtte i arbeidet med å bruke, tolke og forstå det nye læreplanverket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar