torsdag 12. desember 2019

Gjesteblogg: Hei, Rektor!

Foto: Pixabay / satyaatiwari

Denne teksten er opprinnelig skrevet på svensk av Håkan Ingvarsson, og har blitt skrevet om til norsk språk og kontekst i samarbeid mellom Erlend Kobro og Håkan. Begge jobber i Lin Education. Målet med teksten er å gi et glassklart eksempel på hvor viktig det er at teknologien vi bruker i skolen fungerer, for at lærere og skoleledere skal kunne gjøre jobben sin.


Hei, Rektor!

Nå måtte jeg bare sende deg et brev her, både for å høre at alt går bra, og for å følge opp samtalen vi hadde rundt effektivisering sist gang vi snakket. Det var jo mildt sagt hektisk hos dere! Håper det går bra med budsjettarbeidet, og at du føler at du sammen med kollegaene dine har klart å finne en modell for å håndtere innstrammingene kommunen har pålagt dere for neste år. Jeg husker jeg følte din uro helt inn til margen. Uro for hvordan kuttene kom til å påvirke din organisasjon i denne turbulente tiden midt oppi arbeidet med fagfornyelsen og bemanningsutfordringer og alt som følger med.

Jeg tenkte på deg her om dagen da jeg jobba med noen lærere i en kommune i Sverige, nede i Skåne. Jeg tenkte på vår samtale om å "effektivisere, i ordets rette betydning", som du uttrykte det. For mange var nemlig det vi gjorde der nede i Skåne ganske dagligdags. Ikke var det så veldig innovativt eller nymoderne, men det representerte vår diskusjon rundt tid og effektivisering for å skape mer og bedre læring så utrolig godt!

Skolen jeg snakker om har akkurat som dere fått iPad til alle elevene. Da jeg var der brukte vi en hel dag på å lage skjerm-innspillinger, og bare det. Ikke noe annet! Vi lagde  introduksjoner til læringsoppdrag ved å spille inn korte instruksjonsfilmer, vi lagde formative vurderinger i videoformat på både gruppe- og individnivå. Vi fikk til og med testet å la elever lage videoer der de forklarte hva de drev med og reflekterte høyt mens de tok opptak av det de gjorde på skjermen.

Lærerne var fantastisk positive. Det er de jo nesten alltid når de får tid til å lære seg noe nytt. Elevene også! Lærerne kom frem til mange pedagogiske bruksområder for noe så enkelt som skjerminnspilling. Det de kanskje satte mest pris på var at de så enkelt kunne forsterke læringsprosessen ved å gi kontinuerlig feedback via filmklipp som enkelt kunne deles med elevene via AirDrop. Å gi respons i filmformat er vel kanskje ikke akkurat cutting edge, men å gjøre det så effektivt (!) gjorde lærerne nesten overveldet. Før har man jo måtte klikke seg halvt ihjel for å få til det samme.

Selvsagt dukket det opp noen problemer underveis, og det er her jeg tenkte på vår samtale. Å lage selve filmklippene var jo enkelt. Å få pennen til å fungere, og å finne gode pedagogiske måter å bruke verktøyet på var selvsagt for de fleste lærerne. Utfordringene kom når klippet skulle deles med kollegaer, eller ut til elevene. Noen ganger gikk overføringen ulidelig tregt, og andre ganger fungerte ikke koblingen til skytjenesten eller læringsplattformer i det hele tatt. Du vet, sånne hygienefaktorer vi snakket så mye om.

I går ringte rektoren på skolen jeg besøkte og fortalte at lærerne har spilt inn flere filmer. Denne gangen har de ikke spilt inn til elevene, men til kommunens beslutningstakere rundt digitaliseringen. De ville vise personene som sitter på IT og innkjøp i kommunen måten de jobbet på. De vil vise hvordan de kunne jobbet effektivt på en måte som forsterker pedagogikken i undervisning og læring, men som forutsetter gode verktøy og en fungerende infrastruktur. Du husker sikkert vi snakket om hvordan Hans-Åke Scherps definerer forskjellen på drift- og utviklingsorganisasjon, om viktigheten av å sikre drift for å kunne fokusere på utvikling. Eller når vi pratet om Leif Denti og utfordringen han peker på med at de 90 prosentene av arbeidet som går på administrative oppgaver må fungere for at de 10 prosent av arbeidet som går på innovasjon skal få komme organisasjonen til gode!

Dette har de jo slitt med så lenge, akkurat som på de fleste andre skoler! Nå har de endelig et virkelig bra eksempel som illustrerer utfordringen for de som er ansvarlige for digitaliseringen i kommunen.

Kjære rektor. Som du sikkert skjønner tenkte jeg på deg i arbeidet med denne skolen. Er du ikke enig i at dette ressonerer med mye av det dere møter med hos dere? At det hele handler om å drive skole i en digitalisert verden, ikke om å digitalisere skolen. At det i stor grad handler om at det man bruker, uavhengig om det er nettbrett eller PC eller hva det er, må fungere! Sånn at ikke plan a, b og c går dørken bare fordi WiFi eller skoleadministrative systemer eller hva det er, har bestemt seg for å legge inn en ørliten streik.

Bruk gjerne eksemplet mitt kjære rektor. Skolen jeg jobbet med har gitt sin tillatelse! Jeg har til og med kontaktinformasjonen til flere rektorer som opplever liknende og som kan være nyttige samtalepartnere for deg og dere. Jo flere vi er sammen, og så videre. Denne kampen kan vi ikke ta alene.

Nå håper jeg du snart går inn for en relativt myk juleferie-landing, og at du får tatt skikkelig fri. Helt uten e-poster som ikke dukker opp eller kranglete WiFi og tunge systemer. Jeg håper du får overskudd til å møte det nye året med rak rygg og godt mot. Det blir et spennende år. Vi snakkes i januar.

Ønsker deg alt godt!

Erlend Kobro

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar