mandag 28. september 2020

Podcast: Rekk opp hånda! ep. 103: Digitalisering gir muligheter med Åsne Midtbø Aas



I august publiserte Klassekampen en rekke kritiske artikler under vignetten “skjermbarna”. Der kunne vi lese om digitale prøvekaniner og alt det fæle som kan skje når barnet lærer via en skjerm.

Det er ikke foretatt noen konsekvensutredning over at elevene bruker stadig mer tid foran en skjerm i klasserommet. Og dermed åpner det opp for mye negativt, ifølge kritikerne. Vi vet altså ikke hva som kan skje.

Etter hvert kom det flere nyanserte innspill. Ett av de kom fra Caroline Solem og Åsne Midtbø Aas i Dysleksi Norge.

Åsne Midtbø Aas er pedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge og en rutinert foredragsholder.

Hun sier at en unyansert debatt om digitale verktøy stigmatiserer de elevene som faktisk trenger digital støtte.

- Det er rart at folk skal mene noe så sterkt om lærerens verktøykasse. Det handler om den muligheten du har til å drive god og variert undervisning hele tiden, sier Åsne Midtbø Aas.

For å lykkes med digitale verktøy i klasserommet må du ha gode digitale verktøy tilgjengelig: Lydstøtte, skrivestøtte, tale til tekst - det er også lurt å lære touch å ha gode digitale verktøy til å lage tankekart.

Og viktigst av alt: Det er elevens behov som skal styre hva som ligger i den digitale verktøykassa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar