mandag 26. april 2021

Rekk opp hånda! ep. 137: Vurdering uten prøver med Nils Håkon Nordberg



Kan god vurdering føre til dybdelæring? Hvordan kan vurdering være et verktøy for læring? Er det noen læringsaktiviteter som gir bedre mulighet for vurdering enn andre? Hva er det som kjennetegner god vurdering?

Nils Håkon Nordberg er lektor i historie, engelsk og samfunnskunnskap på Drammen videregående skole. Nå er han aktuell med boka “Vurdering uten prøver”.

- Quiz er en øvelse i klisterhjerne i mye større grad enn en øvelse i forståelse, sier han.

Derfor er det er viktig å finne læringsaktiviteter om gir deg bedre mulighet for vurdering: Fagartikkel, videopresentasjoner, problemløsningsoppgaver og mappevurdering er gode eksempler.

Det store spørsmålet blir da hvordan læringsaktiviteter kan designes slik at elevene får sjansen til å oppleve dybdelæring når de er som mest motiverte for det? Dette prøver vi å finne svar på i ukens episode av Rekk opp hånda.

- Fagartikkel er et forskningsprosjekt som kan brukes i naturfag, samfunnsfag, i historie og engelsk, sier Nils Håkon Nordberg.

Videopresentasjoner gir mulighet for at alle elevene kan vise frem muntlige ferdigheter, mappevurdering gir elevene mulighet til å velge de beste tekstene.



Foto: Martin Johannessen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar