Debatten om digitaliseringen av skolen har ofte vært en diskusjon om for eller imot nettbrett, men debatten er større enn som så. I dette blogginnlegget har jeg samlet aktuelle episoder av Rekk opp hånda som tar for seg problematikken. Nederst i saken finner du en liste over kronikker og saker som belyser temaet ytterligere.
En del av debatten handler om hva man skal bruke pengene på; maskiner eller bøker.
I en undersøkelse fra Utdanningsforbundet ifjor oppga 77 prosent av de tillitsvalgte i grunnskolen at skolen deres i liten grad har økonmiske midler til å fornye lærermidlene i forbindelse med fagfornyelsen som ble innført høsten 2020. På videregående skole oppga 54 prosent det samme. Samtidig har nesten alle kommuner og skoler blitt 1:1-skoler.
Leseferdighetene har gått ned her i landet ifølge nasjonale prøver. Om det skyldes lesing på skjerm, vet vi ikke.
Professor Anne Mangen ved Lesesenteret mener at lesing på skjerm og lesing på papir har ulike fordeler. Tilgang til begge er nødvendig for at barn skal bli gode lesere. Men hun mener også at det er uheldig at mye av lesingen i skolen foregår på skjerm.
Det er mye forskning som viser at vi lærer bedre når vi skriver for hånd. Hva går vi glipp av når alt blir skrevet på tastatur?
- Å jobbe med å utvikle elevenes håndskrift bør skje parallelt med at elevene også får lære seg å bruke data som skriveverktøy, mener Skrivesenteret.
– Hjernen til både barn og studenter jobber bedre når de skriver eller tegner for hånd enn når de bruker et tastatur, sier hjerneforsker Audrey Van der Meer ved NTNU.
Lærer Lise Røsvik sier at hun kjenner jerngrepet fra det digitale diktaturet mot strupen. Lærer Carl Andreas Myrland mener at ludittene bør ta seg en titt i speliet og at det digitale har kommet for å bli. Begge er enige om at lærerne må velge riktig verktøy til riktig oppgave. Professor Øystein Gilje og andre forskere skal prøve å besvare spørsmålet "hva vet vi om digitalisering i skolen".
Etterlyser lærebøker: – Vi står mye på kopirommet med litt vondt i magen (NRK, 2022)
Ingrid Holmboe Høibo: Digital einsretting i norsk skule (Trønderdebatt, 2022)
Digitaliseringa går som et lyntog gjennom den norske grunnskolen (Utdaningsnytt, 2022)
Mediene oppmuntrer til digital generasjonskonflikt (Aftenposten, 2022)
– Hjernen til både barn og studenter jobber bedre når de skriver eller tegner for hånd enn når de bruker et tastatur, sier hjerneforsker Audrey Van der Meer ved NTNU.
Lærer Lise Røsvik sier at hun kjenner jerngrepet fra det digitale diktaturet mot strupen. Lærer Carl Andreas Myrland mener at ludittene bør ta seg en titt i speliet og at det digitale har kommet for å bli. Begge er enige om at lærerne må velge riktig verktøy til riktig oppgave. Professor Øystein Gilje og andre forskere skal prøve å besvare spørsmålet "hva vet vi om digitalisering i skolen".
Digitaldiktaturet - med Lise Røsvik:
- Ludittene bør ta seg en titt i speilet, sier Carl Andreas Myrland:
Hva vet vi om digitalisering i skolen - med Øystein Gilje:
Få oversikt over debatten:
Nytt prosjekt skal gi mer kunnskap om digitalisering i skolen (Universitetet i Stavanger, 2021)
Foreldre sliter med å gi leksehjelp – har ikke selv tilgang til digitale skolebøker (NRK 2022)
Digitalisering i skolen. Hvem har ansvaret for barns personvern? (Lærerbloggen, 2022)
Foreldre var lei av papirkaos – samlet inn penger til nye skolebøker (NRK, 2021)
Nye læreplaner, gamle læremidler (Utdanningsforbundet, undersøkelse fra 2021)
Læreboka må ikke bli heldigital (leder i Adresseavisa, 2021)
Lærerne manglet både kompetanse og støtte da undervisningen ble heldigital (Forskning.no, 2022)
– Digital undervisning er både en utfordring og en gevinst (Universitas, 2022)
Hva vet vi om digitalisering i skolen, og hvor skal vi? (Universitetet i Oslo, 2022)
Digitalisering i skolen. Hvem har ansvaret for barns personvern? (Lærerbloggen, 2022)
Foreldre var lei av papirkaos – samlet inn penger til nye skolebøker (NRK, 2021)
Thom Jambak: Fagfornyelsen og læremidler – et moderne gjennombrudd eller ikke? (Utdanningsnytt, 2021)
Hva er best - lesing på skjerm eller papir? (Forskning.no, 2020)
Vi overvurderer hvor godt vi leser på skjerm (Forskning.no, 2017)
Your attention didn't collapse. It was stolen. (The Guardian, 2022)
Faster internet speeds linked to lower civic engagement in UK (The Guardian, 2022)
Zeynep Tufekci: We're building a dustopia just to make people click on ads (TED Talk, 2017)
- Jeg har jobbet noen år i Silicon Valley og elsker teknologi, men frykter hva den gjør med oss og med barna våre (Tobias Dahl/Dagens Næringsliv, 2022)
Tristan Harris: How a handful of tech companies control billions of minds every day (TED Talk, 2017)
------------------------------------------------------------
Rekk opp hånda er Norges største skolepodcast med ny episode hver mandag:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.