ChatGPT er et verktøy med stort potensial
Av Barbara Anna Zielonka
ChatGPT, utviklet av OpenAI, er en ny og revolusjonerende AI-teknologi som alle har snakket om den siste tiden. Over en million mennesker oprettet konto i løpet av få dager. Lanseringen av chatboten har skapt både motstand, men også begeistring blant lærere fra hele verden.
Selv om vi allerede bruker AI-teknologi til daglig (Siri, Google Assistant, navigasjonssystemer, Grammarly, anbefalingsalgoritmer i streamingtjenester som Netflix og Spotify, rådgivningstjenester, bildegjenkjenningsteknologi i sosiale medier) uten å tenke på den, gir ChatGPT oss lærere nye muligheter til å endre og skape nye læringsprosesser for elevene våre, og til å tilpasse opplæringen innenfor læreplanen, og øke både engasjementet og forståelsen av lærestoffet.
Det er også viktig å poengtere at denne chatboten kan hjelpe elevene med lese- og skrivevansker. Ved å bruke ChatGPT, kan elevene få hjelp til å forstå og lese tekster på en mer effektiv måte. ChatGPT benytter en KI-algoritme som kan analysere tekster og lage et oversiktlig sammendrag. Dette gjør det enklere for elevene å forstå og fokusere på de viktigste delene av teksten. For å bruke ChatGPT, trenger elevene bare å kopiere og lime inn teksten de ønsker å analysere i chatboksen, og ChatGPT vil automatisk generere et sammendrag.
Elevene kan også benytte funksjoner som stavekontroll og synonymer for å forbedre sine skriveferdigheter i engelsk og andre fremmedspråk som undervises i på norske skoler.
I løpet av noen sekunder kan ChatGPT omskrive ganske kompliserte tekster eller forklare begreper på en enklere måte. Noe som tar vanligvis mye tid, kan utføres raskt og effektivt med denne teknologien.
Denne teknologien kan også brukes som personlig coach eller AI-ferdigheter-coach. La oss si at en av dine elever gjerne vil bli bedre til å kommunisere eller vil lære å spille sjakk. ChatGPT kan lage en detaljert plan som gjør det mer oversiktlig for elevene å sette i gang med det de har planlagt å gjøre.
Vil du vite mer om ChatGPT, sjekk de lenkene:
Gally, T. [@Tom_Gally_UTokyo]. (2022, December 4). ChatGPT and Language Education. Youtube. Hentet fra https://www.youtube.com/watch?v=NVPHY3fYfmc
Gleason, N. (2022, December 9). ChatGPT and the rise of AI writers: how should higher education respond? THE Campus Learn, Share, Connect. Hentet fra https://www.timeshighereducation.com/campus/chatgpt-and-rise-ai-writers-how-should-higher-education-respond
Herman, D. (2022, December 9). The end of high-school English. Atlantic Monthly (Boston, Mass.: 1993). Hentet fra https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/12/openai-chatgpt-writing-high-school-english-essay/672412/
Hughes, A. (2022, December 8). ChatGPT: Everything you need to know about OpenAI’s GPT-3 tool. BBC Science Focus Magazine. Hentet fra https://www.sciencefocus.com/future-technology/gpt-3/
Razavidinani, K. (2022, December 8). Google: Disruption is in the air. Seeking Alpha. Hentet fra https://seekingalpha.com/article/4563335-google-disruption-is-in-the-air
Stokel-Walker, C. (2022). AI bot ChatGPT writes smart essays - should academics worry? Nature. Hentet fra https://doi.org/10.1038/d41586-022-04397-7
Twarog, A. [@AdrianTwarog]. (2022, December 9). What is ChatGPT and how you can use it. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=40Kp_fa8vIwWood, P. (2022, December 7). We made the ChatGPT AI take a GCSE History exam, and had it marked by a teacher. INews. https://inews.co.uk/news/education/what-happened-ai-gcse-history-homework-chatgpt-fears-death-essay-2013269
-------------------------------------------------------
Rekk opp hånda kommer med ny episode hver mandag!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.